,
02/11/2017
Cinema
Imatge de 'Sour grapes', una de les pel·lícules de la secció Collita

Most: cinema i vi per a tothom

El Most, Festival Internacional de Cinema del Vi i el Cava, arriba aquest novembre a la seva 7a edició per oferir una extensa degustació de films, entre llargmetratges, curts i documentals, i activitats al voltant de la cultura enològica. Aquesta setena edició tindrà lloc del 2 al 12 de novembre a diferents espais del Penedès i el Priorat, i comptarà amb 5 títols d’estrena a Catalunya a la secció Gran Reserva, 38 films de temàtica vitivinícola competint a la secció Collita i 22 curtmetratges a Brot. Se sumen a aquestes seccions l’aposta enoturística de la secció de Cinema als Cellers i el Mini Most per al públic infantil. Tot acompanyat d’esdeveniments amb el segell llatinoamericà de la cultura del vi d’Uruguai, país convidat de la present edició, conformaran la programació del festival que organitzen el Vinseum (Museu de les Cultures del Vi de Catalunya) i el Cineclub Vilafranca, amb el suport d’INCAVI i de les denominacions d’origen catalanes D.O. Penedès, D.O. Cava, D.O. Montsant i D.O.Q. Priorat.

Secció Gran Reserva, el millor cinema de preestrena
Gran Reserva, la selecció de preestrenes de pes encarregades d’obrir i tancar el festival, constarà de 5 títols. La pel·lícula inaugural del Most 2017, el dijous 2 a l’Auditori Municipal de Vilafranca, serà Happy End, de Michael Haneke, fina sàtira de la burgesia centreeuropea de la mà del reputadíssim director austríac. El cos de la secció, amb passis els dies 5, 10 i 11 de novembre, prové exclusivament de França, amb els films Dos mujeres, de Martin Provost, protagonitzat per Catherine Deneuve i Catherine Frot; C’est la vie, dirigit pels realitzadors d’Intocable Eric Toledano i Olivier Nakache i el biopic musical Django, d’Etienne Comar. Per acabar, a la cloenda del diumenge 12 de novembre, també a l’Auditori Municipal de Vilafranca, tindrà lloc l’estrena catalana de Tierra firme, d’un dels directors del moment: Carlos Marqués-Marcet. Després de 10.000 KM, Marqués-Marcet torna a la gran pantalla amb un film rodat a Londres i protagonitzat per Oona Chaplin, David Verdaguer i Natalia Tena. Totes les sessions estaran acompanyades de vins selectes i formatges.

Secció Collita 2017, cinema i vi
La programació d’aquest any torna a apostar per l’abundància i heterogènia en el cinema al voltant del vi. La secció Collita 2017, centrada exclusivament en temàtiques enològiques, compta amb 12 sessions de llargmetratges o migmetratges provinents de 15 països tan diversos com Xile, Portugal, Estats Units o Sèrbia, així com dues sessions de curtmetratges sota el títol “Històries del vi” i una sessió de vídeos promocionals. Entre tots els films destaquen obres com El duelo del vino, de l’argentí Nicolás Carreras i protagonitzada pel convidat estrella del Most 2017, Charlie Arturaola; el documental britànic Sour Grapes, dels cineastes Jerry Rothwell i Reuben Atlas, sobre el cas de falsificació de vins de luxe descobert el 2012 a Califòrnia; o Saving Wine (Le vin en ebullition), de Philippe Prieto i Samuel Toutain, que es veurà a la gala del vi i que parla sobre les mesures que han pres alguns viticultors francesos contra el canvi climàtic. Similars punts de partida són els de Vino e sostenibilità, curtmetratge italià d’Emilio Suraci, o el documental Vin nature, vin vivant, que fa un repàs a diferents viticultors de la Vall del Loira i les seves tècniques per aconseguir produir vins naturals i ecològics sense additius químics de cap mena. També s’hi podran veure documentals com Bitter Grapes, en què el danès Tom Heinemann investiga el tracte deshumanitzat que es dona als treballadors de la indústria vinícola sud-africana; o La guerre du vin, una pel·lícula del francès Sebastien Le Corre, amb la qual s’analitza l’estela deixada pels agricultors que el 4 de març del 1976 van iniciar, deixant de banda el sindicat oficial, la revolta dels comitès agrícoles amb què demanaven la regulació del mercat del vi a Europa, i que va deixar un mort per afusellament a Montredon-des-Corbières. La collita nacional, més festiva, aposta pels caldos com a centre de les reunions veïnals (L’aviador), familiars (Vermut Montseta), o dels propis cellers (Microvi, la gran festa dels petits cellers), o inclús com a inspiració per a la creació artística (Entre vinyes) i per a l’experimentació creativa (Habitació 16, Celler Batlliu de Sort - Vi Bord). El jurat, que formen Judith Colell, Imma Merino, Damià Serrano, Ruth Troyano i Anna Vicens, s’encarregarà de determinar els guanyadors dels 7 premis d’aquesta selecció.

Secció Brot de curtmetratges
A la secció Brot, competició de curtmetratges de producció catalana i espanyola, enguany són 22 treballs –seleccionats d’entre 296 presentats– més 4 provinents del país convidat, Uruguai. Dividits en 3 projeccions a Cal Bolet (Vilafranca), el jurat format per Anna Barrachina, Alfons Gorina i Sergio Morera haurà de decidir guanyador d’una selecció que cada any reuneix alguns dels curts més esperats del panorama nacional. Treballs de cineastes consolidats com Clara Roquet (Les bones nenes), Javier Fesser (17 años juntos) o Jon Garaño i Jose Mari Goneaga (Renovable) competiran amb peces de joves valors del cinema espanyol.

L’Uruguai i Charlie Arturaola, convidats d’enguany
El país convidat d’aquesta edició és l’Uruguai i els seus vins, que descobrirem en el seguit d’actes que se celebraran entre el 3 i el 5 de novembre. Per una banda, el passi de la pel·lícula El duelo del vino, de Nicolás Carreras, protagonitzada per Charlie Arturaola i presentada per ell mateix en el passi que programa el festival. També serà protagonista de dues de les activitats al voltant del país sud-americà: un tast de vins de l’Uruguai de la mà del reconegut sommelier uruguaià, els dies 3 i 4 de novembre, i la presentació al VINSEUM del projecte de cooperació Penedès – Uruguai, amb posterior asado popular, a la Plaça Jaume I de Vilafranca. Aquesta presentació comptarà amb presència dels elaboradors i del sector públic implicat.

Altres activitats del Most 2017
Altres activitats destacades d’aquesta setena edició seran l’espectacle Cultivare de Domènech Vidal, el dia 2 a la Plaça Jaume I; performance de dansa, música i pintura per elaborar les etiquetes de Cultivare de Domènech Vidal a càrrec de l’equip de Ladyssenyadora i els ballarins Olga Àlvarez i Joan Palau, i tastos com Vins de pel·lícula, maridant vins de films i formatges Xerigots, o BGO (Banda Gustativa Original), amb vi, cinema i música. El diumenge 12 també tindrà lloc el Mini Most, sessió de curtmetratges infantils en col·laboració amb el festival Filmets de Badalona, i al llarg de la setmana hi haurà vàries sessions de Most a les Escoles, Most als Cellers o Most als Municipis, tot plegat amb la vocació d’estendre la programació del festival a diferents espais, poblacions i públics.

Jaume Figueras i Francesc Orella, Premis d’Honor
Aquest any els premiats d’honor seran dues personalitats imprescindibles del setè art català. Es tracta de Jaume Figueras, periodista cinematogràfic de dilatada, reeixida i reconeguda trajectòria, entre d’altres al mític programa Cinema 3, i Francesc Orella, actor conegut darrerament pel seu paper de Merlí que compta amb gairebé 40 anys d’èxits de la mà de directors com Pere Portabella, Ventura Pons, Mar Coll o Fernando Gómez Molina, entre molts altres. Figueras rebrà el guardó d’honor –que l’any passat van rebre Josep Maria Benet i Jornet i Josep Roca– durant la gala d’inauguració que tindrà lloc el dia 2 de novembre, mentre que Orella serà guardonat a la cloenda, el 12 de novembre.

Tota la informació relativa al festival a www.mostfestival.cat.

*Surtdecasa.cat no es fa responsable de la redacció i contingut d'aquest post.

Cineclub Vilafranca ha complert 50 anys d'història. No ens cansem de veure cinema i de parlar-ne, així que aquest serà el nostre cine fòrum virtual. Al blog 'Mira diferent' us oferim reflexions sobre el cinema i les pel·lícules que han marcat la vida d'espectadors i espectadores al llarg d'aquests 50 anys.

07/12/2020
Com a actor, la meva escola d´interpretació ha estat el cine. Vaig començar “preescolar” al cinema Casal, quan la meva mare era la taquillera. Em passava totes les hores possibles allà.
23/11/2020
La meva infantesa es troba impresa en un metratge liderat per clarobscurs.
04/11/2020
Mentre la quanta, quanta guerra continua campant per molts llocs del nostre estimat planeta escric un múltiple agraïment al Cine Club Vilafranca, amb la bona excusa que fa 50 anys. Un múltiple agraïment que s'amplifica a moltes bandes.
04/11/2020
Vaig veure una dona que ballava ensenyant el cul a la N-340. A la ràdio deien que aquell seria el dia més calorós en dècades. Vaig mirar pel retrovisor i la seva figura, fent-se menuda, movia els braços abstreta.
13/10/2020
Molt sovint sento a dir que els crítics som directors frustrats, que ens dediquem a escriure perquè no gaudim de prou talent per fer cinema.
24/08/2020
Si ens fixem en el cinema clàssic (aquell que la modernitat va dinamitar als anys seixanta del segle passat) acordarem que, en general, el cinema americà (que dominà el panorama a la primera meitat del segle XX), presentava les dones bé com a sex-
16/08/2020
Tinc una fantasia des de ben petita. Sempre he sentit que estar en una sala de cinema deu ser el més semblant a estar dins d’una balena.