Goretti Martínez
,
30/04/2019
Música

Roger Subirana: “El límit és la pròpia imaginació”

El músic vilafranquí estrenarà el seu desè disc, ‘Symbiphonic’, en un espectacle multidisciplinar en què també se celebrarà el 25è aniversari del Kubrick Cinema
Roger Subirana

Foto: 

Cedida
El músic i productor musical vilafranquí Roger Subirana presentarà el seu desè disc, titulat ‘Symbiphonic’, el proper 10 de maig, a dos quarts de vuit del vespre, amb un espectacle multidisciplinar al Kubrick Cinema de Vilafranca del Penedès. Subirana ha composat a ‘Symbiphonic’ 16 temes que certifiquen la unió entre l’orgànic, els sons de la natura i els instruments clàssics, i l’artificial, amb els sons provinents de l’electrònica i els sintetitzadors. Amb un títol que prové de la unió entre simbiosi i simfonia, la música de ‘Symbiphonic’ retrata també la relació que s’estableix entre un músic i la seva música.
“És la primera vegada que es fa un espectacle de videomapping amb música en directe dins la sala d'un cinema”

A la presentació del disc s’hi uniran diverses disciplines i celebracions. D’una banda, la música de Subirana, acompanyada per la veu i els efectes vocals d’Esther López, confluirà amb l’art visual de la vídeoartista riudebitllenca Sílvia Isach ‘Sínoca’. I, de l’altra, l’acte servirà per celebrar el 25è aniversari del cinema Kubrick amb un particular homenatge al cineasta que li dona nom i a una de les seves pel·lícules emblemàtiques, '2001: una odissea de l’espai'. Li hem demanat al Roger que ens faci cinc cèntims sobre el seu nou projecte i aquesta presentació tan especial.

- Quines característiques té aquest nou treball discogràfic?
Hi trobem una infinitat d’estils amb un denominador comú marcadament cinematogràfic. Peces musicals que ben bé podrien ser bandes sonores de films inexistents. Seguim trobant les lletres fonètiques inventades sense cap tipus de significat més enllà de buscar la pura musicalitat. Esther López posa la veu principal en els temes cantats fonètics. També hi trobem la veu i la guitarra de Dani López. Però com tota regla, que té una excepció, aquí hi trobem la cançó ‘Despertar’ en la seva versió vocal cantada en català o la tornada de ‘Gods of thunder’, que és en anglès. Com a curiositat, en la track list hi tenim l’edició del 10è aniversari de la composició ‘Point of no return’, que amb el temps s’ha convertit en una de les peces que ha tingut més èxit a nivell comercial. També tenim ‘Eric's theme’, finalista als Hollywood Music in Media Awards 2018 (en la categoria de curts de llengua estrangera) com a millor banda sonora pel curtmetratge ‘The T-Shirt’, dirigit per José Luis López. Una altra curiositat és que, en els bonus tracks, m’ha semblat interessant afegir la banda sonora del mapping de la Festa Major que vam fer conjuntament amb la Sílvia Isach l’any passat, ja que als que som de la contrada ens toca molt la fibra. I encara una altra curiositat del disc és que s’ha utilitzat tecnologia d’àudio 3D o Binaural de manera que en alguns temes, i només si portem auriculars, escoltarem la música amb una marcada sensació de tres dimensions.

- Quina diries que és l'evolució que has seguit amb aquests deu discos?
Crec que la manera essencial de fer sempre ha estat la mateixa. És a dir, anar composant temes a mode de diari personal on puc expressar i treure tots els sentiments i sensacions acumulats en el meu dia a dia. On crec que hi ha hagut l’evolució més destacada ha estat en la qualitat de la producció i les gravacions. La tecnologia avança a passos de gegant i això permet assolir un nivell de qualitat impensable fa tan sols uns anys enrere. Estem arribant a un punt en que el límit és la pròpia imaginació.

Avançament de la presentació del disc

- Com sols treballar quan composes nous temes?
Tinc diverses formes però principalment ho resumiria en tres mètodes. Un mètode seria per experimentació. Seure al piano i tocar sense pensar a veure què surt o bé emprar sons generats per software i sintetitzadors virtuals i programar-los perquè ells mateixos t’inspirin en escoltar sons que mai abans has escoltat. Un altre mètode seria el més habitual: pensar en com estàs per dins i composar melodies que acompanyin aquest sentiment per poder-lo expressar musicalment. I tinc un altre mètode una mica especial. M’encanta mirar imatges, fotos, quadres o il·lustracions, sobretot en format quadrat, i imaginar que si allò fos la portada d’un disc (com els de vinil d’abans), què m’agradaria que sonés al escoltar-lo. Recordo quan era petit i tenia uns diners determinats per gastar en discos. Com que en aquell temps no els podies escoltar tots, els compraves quasi bé pel que t’inspirava la portada.

- Què heu preparat pel dia de la presentació?
Serà una presentació molt especial perquè, com passa amb les millors coses de la vida, s’han donat moltes coincidències a la vegada. Amb motiu del 25è aniversari del cinema Kubrick de Vilafranca, juntament amb la Sílvia Isach hem preparat una obra inèdita inspirada en la pel·lícula ‘2001 Odissea del espacio’ titulada ‘Kubrick’s Odyssey 2019’. Un projecte audiovisual emotiu, experimental, transgressor i de caire futurista creat expressament per a la ocasió. Assistirem a un fet històric, ja que és la primera vegada que es fa un espectacle de videomapping amb música en directe dins la sala d'un cinema. La pantalla comptarà amb una instal·lació física en forma de monòlit al seu davant, aconseguint d’aquesta manera crear un espectacular efecte visual en 3D que donarà vida a les projeccions. Igual que passa amb el film, el monòlit será el testimoni de l’evolució, en aquest cas, de la música. Així doncs, l’espectacle estarà dividit en tres actes. El passat, on tocaré temes dels anteriors treballs; el present, on tocaré temes només de ‘Symbiphonic’; i el futur, on presentarem aquesta obra audiovisual. L’Esther López ens acompanyarà amb les veus com de costum. I vull agrair molt especialment a la Maria Olivella, gerent del cinema Kubrick i al Francesc Marquès, treballador del mateix, tota la il.lusió, esforç i dedicació que han posat durant tots aquests mesos de gestació d’aquesta aventura que ens ha unit a tots. També al Francesc Subirana, per la seva inestimable ajuda amb la construcció i muntatge del monòlit.
 

Més informació: 

També et pot interessar