“El Blasi s’ajupí, i, agafant-la pels cabells, va arrossegar-la. Després, va arrencar-li les faldilles i les calces i es posà a pessigar-li les cuixes, el ventre, els mugrons. La noia udolava. Va voler tapar-li la boca amb una mà, però ella va mossegar-lo. Rabiós, el Blasi va tornar a agafar-la pels cabells i, a plom, l’aixecà. Rítmicament, ara, se les va emprendre contra el cos nu, fins que la noia li va caure als peus, estenallada, sense sentits.” Es vessa una sang fàcil, escrita el 1952 i publicada el 1954, és una de les primeres —i millors— obres del gènere negre en català. Com confessa Àlex Martín al pròleg: “ ‘Es vessa una sang fàcil’ és un text experimental i gens canònic, ben arriscat. El lector hi trobarà els millors ingredients d’aquest tipus de narracions: traïcions, venjances, persecucions, assassinats, pallisses i robatoris.”
Pagès Editors, reedita amb molt encert aquesta obra en l’any Pedrolo. Imprescindible d’un dels nostres grans autors de sempre.
REGISTRE FÒSSIL – Eduard Batlle (Poesia)
Editorial: Denes

Eduard Batlle, un dels poetes més talentosos d’avui en dia a les nostres contrades, diu que els 39 poemes que componen el llibre volen transmetre les capes que conformen la personalitat. “Som un cúmul de capes superposades, com estrats d’espais, d’àmbits naturals, de l’amor, de la mort... per això el registre fòssil”.
Eduard Batlle (Lleida, 1974). Llicenciat en Filosofia i Antropologia, és professor en un institut públic de Lleida. Col·labora amb la Càtedra Màrius Torres fent recerca sobre escriptors originaris de les terres del ponent català. Els seus poemes estan representats en antologies i reculls diversos, fruit de la participació en recitals i festivals de poesia.
Ha publicat els volums Elogi del desassossec (Badalona: Omicron, 2010) i Suite borgenca (Lleida: Pagès, 2016, VII Premi Jordi Pàmias). Així mateix, ha escrit narrativa breu i articles sobre literatura i pensament que han aparegut en mitjans com ara Núvol, Territoris i revistes especialitzades com Mascançà.
EL NO JA EL TENS – Imma Ojer (Biografía/Superació)
Editorial: Autografia

L'Imma ens explica: "El dia 5 de febrer de 2017 rebo la "gran" notícia de la meva malaltia. Esclerosis Múltiple. Aquest llibre detalla l'abans i després del diagnòstic. Comença explicant la meva dedicació a l'esport amb EM. Aquí s'expressen les diferents emocions, tant de ràbia i impotència com de felicitat i alegria. Acceptar i afrontar els meus límits, encara que de moment no els trobo, sé que estan però potser no els vull veure. Dins d'aquesta obra vaig escrivint el meu dia a dia, proposant-me diferents reptes tant esportius com culturals on el principal repte és aconseguir poder córrer, és igual la distància, l'important és recordar la mateixa sensació que tenia abans i intentar arribar a la superació personal. Tenint en compte que és una història amb un cop molt dur, està escrita amb el seu toc d'humor, amb diferents anècdotes, històries i sobretot motivadores".
Un diari de vida d'una persona com qualsevol altra a la que un dia li diuen que té una malaltia que, a partir d'ara, marcarà tota la seva manera de viure. Doncs l'Imma en comptes de lamentar-se i enfonsar-se, ho afronta a força de marcar-se reptes, noves motivacions, amb un esperit de superació envejable. I el millor és que ho explica amb un toc d'humor i molt positivisme, tal com és ella.
Narrativa estrangera:
ACTOS HUMANOS / ACTES HUMANS – Han Kang
Editorial: :Rata_

El maig del 1980, a la ciutat de Gwangju l'exèrcit va sufocar una revolta popular provocant milers de morts. ‘Actes humans’ reviu aquells fets terribles a través de les experiències de set personatges diferents: la tortura, la por, l'angoixa de no trobar els desapareguts, el dol, el sentiment de culpa del supervivent, els malsons, les ferides, les seqüeles, els retrobaments... I el record dels morts, la seva veu i la seva llum.
La tornada de Han Kang després de la brillant ‘La Vegetariana’ que ja vaig ressenyar a
'Muntanyes de llibres', i que va ser una de les millors obres editades el 2017. El domini de Kang en l’art de commoure amb la seva prosa la fa una de les autores més brillants de l’actualitat. En perfecta sinergia amb el catàleg de Rata, experts en editar llibres d’aquells que et remouen per dins amb una selecció de títols excel·lent.
QUÉDATE CONMIGO / QUEDA’T AMB MI - Ayobami Adebayo
Yejide i Akin són un jove matrimoni a la Nigèria dels anys vuitanta. En una societat poligàmica, ells, sabent-se enamorats, decideixen ser una parella monògama. Però els problemes comencen quan no arriben els fills, fet que socialment i familiarment es considera una catàstrofe. Akin accedirà a casar-se gairebé d’amagat amb una segona esposa. Indignada i gelosa, Yejide sap que l’única manera de salvar el seu matrimoni serà aconseguir quedar-se embarassada. En la tradició de Chinua Achebe i Chimamanda Ngozi Adichie, la primera novel·la d’Ayòbámi Adébáyò tracta temes universals —amor, família, traïció, culpa— en una història apassionant sobre les relacions humanes, les expectatives vitals que ens fem a la joventut i sobre el desig, de vegades incontrolable, de tenir fills. Rebuda com un autèntic fenomen literari, Queda’t amb mi és la història de dos personatges que s’enfronten desesperadament a les frustracions i les pèrdues que la vida els imposa.
En un calorós estiu de 1959, el matrimoni format per Everett McClellan i la seva esposa Lily, besnéts d'una llarga línia de pioners californians, veuen com s'esfondra la seva vida sota el pes acumulat de falses aparences, errors i traïcions. La història comença i acaba amb un tret, la detonació del qual llança al lector vint anys enrere. Prenent el pretext d'un drama domèstic aparentment inofensiu, Didion traça, amb precisió quirúrgica, un fidel retrat de la classe mitjana californiana de l'època i retorça els clixés romàntics per retratar com un visionari la imatge d'una Amèrica que es troba al final dels somnis i s'endinsa en una temporada crepuscular de la qual sembla ja no ressorgirà.
Senzillament perquè ningú com la Didion per seduir-te amb la seva prosa i portar-te al seu terreny. El final és de traca i mocadors.
LA EXTRAORDINARIA FAMILIA TELEMACUS / L’EXTRAORDINÀRIA FAMÍLIA TELEMACUS – Daryl Gregory
El Teddy és un artista de la prestidigitació que es guanya la vida fent trampes amb les cartes. Un bon dia veu un anunci d’un professor universitari que busca persones amb poders mentals per participar en un estudi sobre parapsicologia que resultarà que compta amb el suport de la CIA. S’hi presenta i allà coneix la Mo, una vident autèntica. Després d’un curt festeig es casen i tenen tres fills prodigiosos: la Irene, que detecta les mentides; el Frankie, que pot bellugar coses amb la ment, i el Buddy, el més petit, que veu el futur. En plena dècada dels setanta L’Extraordinària Família Telemacus triomfa mostrant les seves habilitats pels escenaris de tot el país, fins que un dia s’estrenen a la televisió i passa una cosa imprevista que estroncarà per sempre la seva carrera al món de l’espectacle.
Vint anys més tard, els Telemacus ja no són tan extraordinaris. La mare és morta i els tres fills malden per sobreviure malgrat uns poders que els fan més nosa que servei. Llavors la CIA, encaparrada amb la guerra paranormal, torna a treure el nas per veure si a cals Telemacus queda encara una mica de màgia. I resulta que sí que en queda; més de la que la mateixa família es pensa. El Matty, el fill de la Irene, acaba de descobrir «accidentalment» que pot sortir del seu cos. Però, com que les condicions que necessita per poder fer un viatge astral són una mica inconfessables, de moment manté els seus poders en secret.
LOS DESTERRADOS – Kamila Shamsie
Editorial: Malpaso

Isma és lliure per fi. Després de passar-se anys cuidant dels seus germans bessons, després de la mort de la seva mare, ha aconseguit el seu somni: estudiar als Estats Units. Però no pot deixar de preocupar-se de la seva germana, Aneeka, tan bella com tossuda o del seu germà Parvaiz, que ha acabat per convertir-se en el seu pitjor malson en deixar Londres per formar part d'ISIS tal com va fer el seu pare, un yihadista infame. És llavors quan Eamonn, un jove privilegiat i atractiu, fill d'un poderós polític britànic-musulmà, apareix. Els destins d'ambdues famílies s'entrellaçaran irremeiablement, amb nusos que precedeixen a la tragèdia.
'Los desterrados', atén a temes d'actualitat: desobediència civil, fidelitat i legalitat. I amb tot això intenta respondre a una pregunta: Quins sacrificis estaries disposat a fer en nom de l'amor?
LA PRIMERA MANO QUE SOSTUVO LA MÍA/LA MÀ QUE PRENIA LA MEVA – Maggie O’Farrell
La jove Lexie Sinclair somia en una vida extraordinària i, des del poblet on viu amb els pares i germans, planeja una fugida a Londres, la gran ciutat. Allà es trobarà amb l’Innes Kent, un jove sofisticat que l’introduirà en l’apassionant món del Soho bohemi dels anys cinquanta, i aprendrà l’ofici de reportera, coneixerà els artistes més importants del moment i es llançarà plenament a la vida i a l’amor. Anys més tard, al Londres contemporani, una jove pintora, l’Elina, navega vertiginosament per les primeres setmanes de maternitat, no acaba de trobar-se a ella mateixa i no pot recordar ni un sol detall sobre una petita gran qüestió: el part. Per a la seva parella, en Ted, la paternitat també està sent desconcertant: ha fet aflorar records perduts, plens d’imatges que no aconsegueix situar i que no sap d’on surten.
Maggie O’Farrell ens brinda una novel·la esplèndida sobre dues dones connectades al llarg de cinquanta anys a través de l’art, l’amor, la traïció, els secrets, les mentides més íntimes i la maternitat. Una de les millors narradores britàniques en l’actualitat amb diversos títols de molta qualitat a les seves espatlles.
ANTES DEL HURACÁN – Kiko Amat
Editorial: Anagrama

Any 2017. En Curro fa vint anys que està internat a l'hospital psiquiàtric Santa Dympna, a Sant Boi de Llobregat, per un greu brot de bogeria homicida. Però Curro està fart de ser un malalt mental, vol escapar d'aquí i necessita un pla. Per a això gens millor que el seu fidel Plácido, majordom de plastró emmidonat i calba lluenta, citador patològic de Churchill i persona capaç. Mentre amo i servent, units per un jurament, tramen la seva fugida, el lector comença a descobrir el passat terrible que va acabar amb el seny del protagonista.
És 1982 i en Curro, un nen fràgil de dotze anys embolicat en tics i fòbies, lluita per superar els traumes de la seva vida: la demència del seu avi, el misteriós afany atlètic del seu pare, l'obesitat de la seva mare, els cops de puny amb el seu germà i l'abús dels matons locals. Curro i el seu millor amic Priu –desmanegat, precoçment hirsut, un geni–, nerds originals, rars de naixement, sobreviuen com poden en l'extraradi urbà, terra de gent normal. Fins al dia en què esclata l'huracà i totes les mentides, tots els secrets acumulats en la família i al poble destrueixen el seu món per sempre.
'
Antes del huracán' és una obra trista i hilarant que parla de ser diferent, i estar fotut, en un poble de la perifèria barcelonina. En la seva cinquena novel·la, Kiko Amat combina malenconia i humor per explorar els camins que porten de la raresa al deliri. Una inoblidable història de bogeria, família, classe obrera i amistat en el paisatge desfet de l'extraradi –ciment, espiguetes, descampats, torres elèctriques i carrers sense asfaltar–, amb els anys vuitanta, la guerra de les Malvines i el Mundial 82 de fons.
QUE NADIE DUERMA – Juan José Millás
Editorial: Alfaguara

«Cuando estás con la mente y con el cuerpo en el mismo sitio, la realidad adquiere una luz extraordinaria. Créeme.»
El dia en què Lucía perd la seva ocupació com a programadora informàtica és també el dia en què la seva vida farà un gir definitiu, tal vegada per una successió de casualitats o tal vegada perquè aquest era el destí que l'estava esperant des del seu desè aniversari. Com si es tractés d'un algorisme, Lucía estableix els següents principis sobre els quals basarà la seva existència futura: es dedicarà a ser taxista; recorrerà els carrers de Madrid -o tal vegada de Pequín- al volant del seu taxi mentre espera pacientment l'ocasió de portar en ell al seu veí desaparegut, del que s'ha enamorat, i tots els esdeveniments importants per a ella tindran com a banda sonora, a partir d'aquest moment, l'òpera de Puccini Turandot, de la qual se sent protagonista.
El quotidià i l'extraordinari s'entremesclen en aquesta novel·la d'amor i terror protagonitzada per un personatge femení inoblidable. En ella i estan presents totes les claus de l'univers narratiu de Millás: la ironia, el desdoblament del jo, les diferents facetes que componen la realitat, la solitud i la constatació d'una veritat immutable, la que el mirall en el qual mirem les nostres vides ens retorna, indefectiblement, una perspectiva insòlita davant la qual solament i pot caber la més pura de les sorpreses.
ORDESA – Manuel Vilas
Editorial: Alfaguara

A 'Ordesa', Manuel Vilas narra una història personal amb una intensitat similar amb la qual recorre la seva poesia: el passat, l'esvaïment de dues famílies, la mort dels éssers estimats, l'absència i la llunyania dels qui estima, l'Espanya en la qual viu i aquella en la que va créixer, els records, la sensació de desarrelament... Amb una veu valenta i transgressora, barrejant realitat i ficció, prosa i poesia, l'autor construeix un relat en el qual tots ens podem reconèixer i recorre en ell el camí invers des del present inequívoc fins a l'origen imaginat.
Escrit a estones des de l'esquinçament, i sempre des de l'emoció, aquest llibre és la crònica íntima de l'Espanya de les últimes dècades, però també una narració sobre tot allò que ens recorda que som éssers vulnerables, sobre la necessitat d'aixecar-nos i seguir endavant quan res sembla fer-ho possible, quan gairebé tots els llaços que ens unien als altres han desaparegut o els hem trencat. I sobrevivim.
Una autèntica meravella d’un dels millors escriptors espanyols de literatura contemporània.
AMNISTIA PARA EL OLVIDO – Almudena Almagro
Editorial: Ediciones Hades

Hugo, un jove jutge, ha rebut últimament notes anònimes en el seu despatx del Jutjat penal núm. 1 de Madrid. Es refereixen a la seva desconeguda família biològica abans que fos adoptat per una família espanyola a Argentina, en plena dictadura militar. El que li fa sospitar que pot ser un de tants nens desapareguts tràgicament durant aquesta època.
Així que decideix viatjar a Buenos Aires contra la voluntat de tota la seva família adoptiva i del seu jove esposa per indagar en els seus orígens. Després d'arribar a la ciutat portenya descobreix que al seu voltant conflueixen dues forces desconegudes amb interessos oposats: d'una banda segueix rebent notes anònimes que li fan avançar en la seva recerca i altres notes que l'amenacen de mort si insisteix en la seva cerca.
Aviat coneixerà a Chela, una atractiva dona que intenta fugir d'un desgraciat matrimoni i que els unirà en un viatge comú cap a la veritat, que arribarà fins a la província de Missions i les cataractes d'Iguazú.
Durant tot aquest viatge, Hugo ignora que la cerca de respostes el guiarà cap a la cruel realitat de la seva pròpia existència: la seva vida forma part d'una confabulada amnistia per l'oblit.
Opera prima d’Almagro. Una novel·la plena d’intriga, suspens, història i amor amb un ritme trepidant. Tot un descobriment aquesta autora que demostra la confiança que cal tenir també amb les petites editorials qui, en molts casos, són les que s’arrisquen a donar la primera oportunitat als autors. Brillant futur.
Ciències polítiques i socials:
LES CLAVEGUERES DE L’ESTAT – Jaume Grau
Editorial: Catedral

Les clavegueres de l'estat és un assaig rigorós i documentat que conté revelacions impactants sobre les maniobres que durant el darrer govern de Mariano Rajoy s'han dut a terme des del Ministeri de l'Interior per combatre els adversaris polítics, siguin independentistes o membres de Podemos. Escrit per Jaume Grau, guionista del documental ‘Las cloacas de Interior’, el llibre explica, amb testimonis fins ara inèdits, quin ha estat l'abast de la guerra bruta que des del govern del Partit Popular s'ha dut a terme en els darrers cincs anys, i els lligams que aquesta guerra bruta té amb diferents casos oberts sobre corrupció. D'altra banda s'estableix amb rigor una línia de continuïtat entre les males pràctiques d'alguns membres de la policia i la judicatura durant el franquisme i fins al dia d'avui. Finalment, s'aborda una comparativa històrica de les pràctiques de guerra bruta en diferents períodes i nacions, posant-la en relació amb l'estructura de les clavegueres a l'estat espanyol.
Un altre imprescindible si vols saber moltes de les coses que passen en els àmbits més ocults de la política i el poder i que no ens expliquen, segurament perquè ens necessiten submisos a la seva causa. Doncs cal escoltar i valorar, i molt més avui en dia, quan surten veus com la del Jaume Grau, veus valentes i molt ben documentades que ens acosten a aquesta realitat.
Poesia:
RES – Mircea Cartarescu
Editorial: Lleonard Muntaner

Els poemes de 'Res' volen semblar poemes «pobres», poemes despullats, poemes autèntics, poemes oberts, poemes senzills i sense retrucs o subterfugis. Però una lectura acurada revela que el llibre està carregat de substància, armat fins a les dents de temes com ara la vida, la mort, el pas del temps, la memòria, l’alteritat, la lleialtat, la societat, la ciutat, la família, l’amor, el sexe, el desig, la passió, l’autoreferencialitat, la moralitat, les modes… Així, és un llibre irònic, en el sentit de la «New Criticism», que diu molt més del que a primera vista pugui semblar. Justament una part important del plaer que es deriva de Res es basa en el procés de desocultació, revelació i descobriment de tota la immensa riquesa subjacent sota una superfície pretesament opaca o assequible o accessible.
Crec sincerament que juga un paper crucial en la producció general de Cărtărescu: és el llibre que clou la seva dedicació a la poesia en format tradicional i és el llibre pont que permet el pas a la prosa. (Del pròleg de D. Sam Abrams)
No amagaré la meva debilitat per Cărtărescu, un dels millors, o pot ser el millor narrador en l’actualitat. Podria recomanar tota la seva obra, cada vegada més coneguda per tothom, però pocs saben que els seus inicis cal trobar-los en la poesia. Aquesta és una petita joia d’alguns poemes del romanès entre els anys 1988 i 1992 que Lleonard Muntaner ha tingut l’encert de publicar.
Biografies i estudis d’escriptors:
EL ASESINATO DE GARCÍA LORCA – Ian Gibson
Editorial: Ediciones B

Espanya, després de Cambodja, és ara com ara la nació amb el nombre més gran de desapareguts en fosses comuns: més de 115.000 víctimes del règim franquista, entre elles Federico García Lorca.
Ha passat gairebé mig segle des de l'aparició, en el París de 1971, de la primera edició d'aquesta obra, avui gairebé mítica. Prohibida la seva importació per la dictadura, la concessió, a l'any següent, del prestigiós Premi Internacional de la Premsa en la Fira del Llibre de Niça li va donar ressonància mundial. Moltíssims exemplars van aconseguir penetrar al nostre país, on, revisada i ampliada, no es publicaria fins al 1979, quatre anys després de la defunció del Cabdill.
Al llarg de les següents dècades s'aniria sabent molt més sobre les circumstàncies que van envoltar la persecució i mort del genial poeta i dramaturg, així com de milers d'altres víctimes de la repressió a Granada. Tot això ha estat incorporat per Ian Gibson a aquesta rigorosa posada al dia de la seva recerca, coincidint amb el 120 aniversari del naixement de l'autor de 'Bodas de sangre', «viva moneda que nunca se volverá a repetir».
Edició actualitzada, revisada i ampliada d'una de les obres clau de l'hispanista Ian Gibson, amb motiu del 120 aniversari del naixement de Federico García Lorca.