Tom Rubí, Roger Codina, Ariana Torras i Nil Camprubí

Foto: 

Cedida

Nil Camprubí: “Els diners que es destinen a Fent País generen riquesa directament a l’entorn"

La cooperativa d'oci i turisme responsable encara el seu tercer any amb èxits.
Anna Brugués
,
02/11/2015
Activa't
"Ens diferencia la cerca de col·laboradors amb model de gestió i de compromís mediambiental, el tipus d’empresa i qui la gestiona"

Fent País neix com una cooperativa d’oci i turisme responsable l’any 2012. Un projecte que agafa forma després d’una engrescada discussió política entre amics. Coneixedors del funcionament de les cooperatives de consum del Bages i conscients dels avantatges de l’estreta relació amb els productors, els cinc integrants de Fent País decideixen introduir aquest sistema al sector turístic. Actualment Fent País compta amb 350 entitats col·laboradores i 13.000 capses-regal venudes. Nil Camprubí (Manresa, 1985) ens ho explica.

- Què és Fent País?
Què és i què pretén ser: és una xarxa d’empreses del món de l’oci i el turisme, una xarxa d’establiments i entitats amb les quals compartim valors. Socis i no socis de la cooperativa poden puntuar i valorar la seva experiència creant un segell de confiança gestionat pels mateixos consumidors.
Avui dia se’ns coneix per la capsa-regal, un producte que va néixer de la necessitat de promocionar les empreses de la xarxa i essent conscients que no n’hi havia prou amb un nomenament a la pàgina web o un catàleg.

  • imatge de control 1per1

- Què el diferencia d’altres empreses que ofereixen capses-regal?
Ens diferencia la cerca de col·laboradors amb model de gestió i de compromís mediambiental, el tipus d’empresa i qui la gestiona. Cases rurals o petits hotels, d’economia familiar amb un nombre reduït habitacions. Cellers cooperatius que ofereixen visites, tasts, etc. En la categoria d’activitats d’aventura no tenim propostes de motos d’aigua ni quads, no perquè hi tinguem res en contra, sinó perquè volem potenciar el pas de cordes, els barrancs o les vies ferrades. No oferim visites a la Sagrada Família o la Pedrera sinó que donem suport al guia turístic local que ofereix la visita. I així un llarg etcètera.

- Al vostre manifest afirmeu que “el consum que fem defineix el model social que volem”. Quina és la vostra proposta?
No pretenem fer pedagogia, és una reflexió. La nostra proposta es basa en què el consumidor faci un esforç previ a la compra d’un producte o a la contractació d’un servei, que s’aturi un moment abans de fer el pas i reflexioni en la repercussió. No tenir empreses de grans grups turístics ens assegura que els diners que s’hi destinen generen riquesa directa a l’entorn. Si posem com a exemple que vols fer una sortida al Pedraforca, necessites carreteres en bones condicions; si no disposes de cotxe propi, una bona xarxa de transport públic; si ets estranger, algú que et sàpiga atendre en la teva llengua. El turisme és un sector molt transversal que engloba molts altres sectors i, per tant, té molt impacte.

- Ara que ho menciones, us heu plantejat dirigir-vos a un públic estranger?
Ens ho hem plantejat, però no és el nostre principal objectiu. Fa tan sols dos anys i mig que hem arrencat i el que estem fent és radiografiar el territori, assegurar que les experiències i les destinacions que oferim i recomanem garanteixin les possibles necessitats del turista, és a dir, un lloc per anar a menjar, on passar la nit, on fer una activitat, etc. Fent País està enfocat a catalans que no saben que a una hora de casa tenen llocs al·lucinants per visitar. 

- Aquest mes d’octubre heu posat a la venda la quarta edició de capses-regal amb un nou format. 
Hi ha qui diu que amb la nova edició ens hem fet grans! Hem incorporat un embolcall, un nou packaging que ha canviat l’aspecte i el fa més regal. Creiem que les propostes que oferim són maques i estem satisfets amb els quatre models actuals.

- Sou on esperàveu dos anys i mig després?
Sí i no. Sí per la banda que Fent País és un projecte viu, que va endavant i té continuïtat. Estem on volem pel que fa referència a la capsa-regal. En canvi, no hi som per la banda dels socis i la comunitat, actualment en stand by. La capsa-regal ens ha absorbit i és on hem dedicat el 100% dels esforços. És moment d’aturar-nos i pensar cap a on volem anar i què volem fer.

- Quin són, doncs, els objectius actuals a curt i llarg termini?
De cara 2016 els objectius a curt termini són engegar noves vies, fer proves pilot i decidir cap on tirar. Tenim al cap introduir producte; a través de compres conjuntes abaratim el cost, i això, alhora, ens permet crear una agenda d’experiències: visites al productor, seguiment del procés d’elaboració, etc. Fer país també és consumir producte local i això és el que volem incentivar. 
A llarg termini és clar que la part de socis i generar comunitat és un dels grans objectius. Però cal rodatge i treballar-ho molt abans d’aconseguir una comunitat compromesa o consumidora de Fent País.

 

Més informació: 

Visita el web de Fent País

A

També et pot interessar