Albert Compte Riba
,
17/10/2016
Activa't

Dronify, emprenedors de l'aire per ràdio-control

L'empresa del Bages produeix el primer audiovisual aeri sobre La Seu de Manresa
Equip Dronify

Foto: 

Cedida
L'Alba Ribas (Manresa, 1989), graduada en comunicació audiovisual, l'Unai Cabanes (Palma de Mallorca, 1988), monitor i productor musical i el seu germà, l'Agustí Cabanes (Palma de Mallorca, 1982), cuiner i juntament amb l'Alba, pilots de drones són tres joves emprenedors residents a la capital bagenca que s'han associat per fer-se un lloc en el món emergent de l'audiovisual per ràdio-control.
Agustí Cabanes: “Al ser un projecte propi l'hem fet amb la tranquil·litat que et permet no tenir un plaç d'entrega, alhora que ens permetia millorar sobre el nostre propi treball”

- Com us apareix la idea de fer una empresa d'audiovisual a partir de drones?
A.C.: Ens vam llençar a fer un curs intensiu a Barcelona per pilotar drones, fa un any i mig aproximadament. El món del ràdio-control sempre m'ha atret i l'Alba ja havia fet comunicació audiovisual.
U.C.: En tot el Bages no hi havia cap empresa que es dediqués a gravar amb drones.
A.R.: Volíem tenir un projecte propi per fer el què ens agrada.

- Vau estar molt temps practicant amb els drones abans de constituir-vos com a empresa?
U.C.: Va ser tot a l'hora.
A.C.: Hi vam estar mig any. Per constituir una empresa per aquesta activitat has d'enviar un manual d'operador de vol a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), on respons a preguntes relacionades amb la seguretat i te l'han de tornar segellada conforme s'ha acceptat.
A.R.: A banda de tots els papers i tràmits per constituir la pròpia empresa.
U.C.: Mentre fèiem el projecte d'empresa practicàvem cada tarda.

- Recordeu el primer projecte que vau produir?
U.C.: El meu pare és de Bilbao i vam anar de vacances al País Basc. Un cosí que viu allà i té vinyes i volia un vídeo per promocionar la producció de txacolí.

Els germans Cabanes | Foto: Albert Compte Riba

- De quina forma us embarqueu en el projecte del vídeo que mostra La Seu a vista de drone?
A.R.: Ens agradava la idea de fer un projecte per la ciutat. Vam ser nosaltres que ens vam presentar al mossèn Antoni Boqueras, a qui li va encantar la idea i ens vam posar a treballar. A més, la idea de gravar interiors ens agradava molt, perquè actualment, en nuclis urbans no es pot volar per l'exterior. La Seu era un objectiu perfecte.
U.C.: Vol ser una carta de presentació.
A.C.: Hem fet altes projectes per promocionar-nos però no hem tingut tan ressò com en aquest. Teníem ganes de fer el projecte, volíem ser els primers en gravar La Seu des de l'interior amb drones i també, ens volíem donar a conèixer.

- La gravació ha estat difícil?
U.C.: Sí, molt difícil.
A.R.: Hi hem dedicat més temps del què teníem previst. Volíem gravar les imatges en un cap de setmana però han estat més dies.
U.C.: Ens ha permès millorar. Trobar-te complicacions com la il·luminació, en les què no hi comptaves i les veus quan ja has gravat les preses t'ajuda a tenir més perspectiva per a propers projectes.

-  Parleu-nos d'aquestes complicacions.
A.R.: Per exemple, les llums que entraven a la basílica a través dels vitralls eren diferents al llarg de tot un dia.
A.C.: Quan fas vols amb drones a l'exterior disposes d'unes eines, com un gps. que et simplifica la conducció. Dins La Seu no teníem aquestes ajudes. Pilotar-lo entre columnes i llocs estrets no ha estat senzill.
U.C.: També, la combinació de plans entre les imatges aèries amb altres preses amb càmera en mà ha estat una elecció que hem fet durant el procés, perquè trobàvem interessant mesclar les dues perspectives.
A.C.: Però al ser un projecte propi, sense plaç d'entrega, l'hem fet amb més tranquil·litat i alhora, ens ha permès millorar sobre el nostre propi treball.

- Com vau enfocar el projecte a la direcció de La Seu?
U.C.: Hi havia la idea d'apropar l'edifici de l'església a la gent, com a monument, a nivell arquitectònic té molt d'interès.
A.C.: Ens hem trobat que molts dels plans són visions inèdites, que potser mai ningú havia pogut veure segons quins enfocaments, segons quins punts de vista de l'interior de La Seu.
U.C.: Li hem donat a la visió de l'edifici un toc més modern.

- Us consta que hagi augmentat el nombre de visites a la basílica?
U.C.: No.
A.R.: EN canvi, sí que s'han quedat sorpresos amb el nombre de reproduccions que porta l'audiovisual.
A.C.: A més, la idea és fer una segona part del projecte i gravar la part exterior del monument, la torre, les gàrgoles i altres detalls arquitectònics.

- Està complicat el tema legal?
A.C.: Molt. Ara mateix fer volar un drone implica regir-te per la mateixa legislació que si pilotes una avioneta. En aquest sentit estem molt limitats i hem hagut de dir 'no' a gairebé un 50% dels projectes que ens han arribat.
U.C.: És una llei molt restrictiva. És una activitat tan nova i desconeguda que a vegades ni les autoritats saben quins permisos t'han de demanar.
A.R.: Des de fora pots imaginar que fer volar un drone és com demanar un permís a l'Ajuntament i a la policia, però calen molts més papers i cada vegada que vols volar en un espai restringit cal demanar un permís especial d'AESA.

L'Unai, productor musical i l'Alba Ribas, pilot de drones i editora audiovisual | Foto: Albert Compte Riba

- Per exemple?
A.C.: No pots volar a menys de 18 km d'un aeroport. Si suposem, estàs a Torredembarra, que es troba a uns 17km de Reus i tens un drone, el qual no pots allunyar més de 120 mts d'alçada no ha de perquè passar res, però ara com ara no el pots fer volar.
U.C.: Estem a l'espera d'una legislació que han d'aprovar, més permissiva.
A.R.: Aquest any s'havia de treure una normativa nova on totes les operadores tindrien accés a permisos especials per poder volar en zones restringides o dins la ciutat, però de moment, com que no s'ha constituït govern a Madrid res d'això es pot fer.

- A quines sancions s'exposa el propietari d'un drone?
A.C.: Amb la llei a la mà, la multa per fer volar un drone per part d'un particular pot ser de fins a 600€. En el cas d'un professional amb titulació, com nosaltres, les multes que t'apliquen són les mateixes que les d'un pilot d'avionetes i poden arribar fins a 20.000€.
A.R.: En un principi no hi havia normativa ni es necessitava cap permís per pilotar un drone, va ser a partir dels episodis de París, a nivell europeu i de Madrid, aquí, on uns nois van fer volar un drone dins l'espai aeri d'una base militar, que se'n va restringir l'ús a partir de permisos de vol.
A.C.: Tots els vídeos que et trobis per la xarxa amb imatges urbanes de drones són d'abans de la legislació del 2014.

- Hi ha altres complicacions legals?
A.C.: Sí, cada vegada que et compres un drone nou t'has d'examinar de la part pràctica de l'examen.
U.C.: És una tecnologia molt accessible i per relativament pocs diners qualsevol persona pot tenir un drone que té un radi de vol de tres quilòmetres... És complicat.

- En quin projecte esteu treballant actualment?
A.C.: Hem entrat en contacte amb el Parc Ambiental de Manresa, per fer un audiovisual aeri sobre l'equipament.

Més informació: 

També et pot interessar