Jump to navigation
Un grup de periodistes i persones de l’àmbit cultural i cooperatiu fa mesos que treballen per impulsar un nou mitjà de comunicació generalista i independent dels grans poders. A partir de la primavera, 'Jornada' sortirà cada dia en paper i també serà actiu a internet. Parlem amb la periodista Laia Altarriba (Barcelona, 1975), directora del mitjà, que presentarà el projecte aquest dijous 22 de febrer, a les 20h al Casal Popular d'Igualda, El Foment.
- Quan veurem 'Jornada' al carrer?Això és una molt bona pregunta! Teníem previst sortir a finals del 2017 però aquesta tardor tan intensa i convulsa ens ha destarotat els plans. Vam fer una aturada, vam replantejar la planificació inicial i el dissabte 27 d’aquest mes fem una assemblea de socis per decidir la data de sortida, que serà a la primavera.
- Quants socis i sòcies teniu?De moment comptem amb més de 600 persones i entitats sòcies.
- I subscriptors?2.000.
- Quants en necessiteu per arrencar?Ens havíem marcat 7.000 subscriptors per començar. Pensem que a la fase final la xifra creixerà però necessitem augmentar per arrencar amb certes garanties.
- Què té 'Jornada' que no tenen altres publicacions de la mateixa línia?El que ens diferencia d’altres publicacions similars és que nosaltres farem temes d’actualitat generalista. A part de temes propis, és clar. I també que serem a tot arreu. No només a quioscos: biblioteques, bars... volem trencar murs i ser a l’abast de tothom.
- A quin perfil de lector es dirigeix 'Jornada'?Sempre expliquem que nosaltres venim a fer un periodisme rigorós, transformador i feminista. Ens interessa comentar el debat i les opinions diverses sobre com s’aborda la complexitat del món on vivim. Qui es pugui sentir interessat en un projecte així serà un lector de 'Jornada'. Són òptiques molt àmplies. Persones que tinguin ganes d’un periodisme no condicionat pels grans poders. El paper s’adreça a un sector d’edat més avançada i els joves consumiran més els canals digitals.
- Quin és el repte més gran que heu d’afrontar per tirar endavant el projecte?El dels subscriptors. Costa que la gent faci aportacions a un projecte que encara no pot palpar, que no existeix. Hem trobat bones respostes però el repte més gran continua sent aconseguir prou subscriptors per arrencar amb certes garanties.
- Quins són els canals de finançament?Una part d’ingressos ve de la publicitat comercial però el projecte se sustenta sobretot amb els subscriptors.
- Fer publicitat de segons quins productes o empreses pot generar una contradicció amb la línia discursiva del mitjà?A l’assemblea que farem el dia 27 fem una proposta de codi ètic de publicitat. Bona part de la plantilla ens sembla que segons quina publicitat significaria estar blanquejant unes entitats que generen patiment, exclusió social, desigualtat... aquestes no haurien de tenir lloc a Jornada però seran els socis i sòcies qui acabaran decidint.
- Quin rol hi jugarà l’administració pública?En el pla de viabilitat no contemplem ajuts públics. Tot i això n’hem demanat i ja hem rebut subvencions per impulsar el projecte. En demanem però no els destinem a l’estructura del projecte, són ajudes complementàries.
- Esteu preparats per competir amb els "grans"?Grans i amb més recursos! (riu). És evident que nosaltres en l’arrencada no podrem ser exhaustius però si que venim a fer periodisme generalista d’actualitat. Creiem que hi ha molta gent cansada dels diaris tan vinculats a les entitats financeres potents i com això condiciona la informació que publiquen.
- En un món totalment 2.0 no és molt arriscat sortir al carrer en paper?Creiem que el paper encara té una capacitat de referencialitat, prestigi de la lletra impresa, impacte, és el que volem. Pot ser una eina molt interessant.