Mireia Muntadas

Foto: 

Cedida

Mireia Muntadas: "El cuir sempre ha tingut multitud d'aplicacions però, com tot, també es pot reinventar"

La jove igualadina rep el Premi Nacional d’Artesania al Talent Emergent per un treball que relaciona el cuir i el cinema de Tarantino
Judit Monclús
,
09/01/2020
Arts
Segur que molts de vosaltres heu vist la saga de pel·lícules ‘Kill Bill’ de Quentin Tarantino i serà fàcil que us vingui al cap la icònica indumentària de color groc que porta la protagonista. El personatge de Mamba Negra, interpretat per Uma Thurman, ha servit d’inspiració a Mireia Muntadas (Igualada, 1988) per crear la bossa Kiddo, una obra en cuir que li ha valgut rebre el Premi Nacional d’Artesania 2019 al Talent Emergent. Amb la bossa, projecte final dels estudis del cicle formatiu de grau mitjà d’Artesania en Complements de Cuir -cicle únic a Catalunya- a LaGaspar d’Igualada, ha volgut representar la història de superació del personatge i posar en valor els dissenys en cuir al costat de la innovació i la contemporaneïtat.
"La indústria igualadina destaca per la bona qualitat del gènere que produeix, és per això que s'ha mantingut viva"

- El cinema de Quentin Tarantino i l’artesania del cuir. Una relació sorprenent. Com la vas treballar?
Va ser, sobretot, estudiant l'estètica de la pel·lícula ‘Kill Bill’ de Tarantino i les seves constants referències a la cultura japonesa. Vaig escollir una escena en concret i vaig intentar plasmar en la bossa el que m'inspirava aquella escena i els personatges.

- Què vas voler bolcar en la bossa Kiddo, materialització d’aquesta relació?
La bossa Kiddo està inspirada en el personatge de la Mamba Negra, la protagonista del film i interpretada per Uma Thurman, i vol expressar la seva personalitat i la seva història a través de la forma, els cosits i els colors.

  • imatge de control 1per1

- Et passa sovint que el cinema t’inspira per a les teves creacions o d’on treus idees per materialitzar després en cuir?
En aquesta ocasió, està inspirada en el cinema perquè era una de les pautes a seguir a l’hora de realitzar el treball, però la inspiració pot sorgir de tot arreu, des de la tècnica, del mateix material, d'una petita cosa o d'una experiència viscuda.

 

La bossa Kiddo oer la qual ha estat guardonada | Foto: Cedida
- D’on ve la teva vocació per l’artesania del cuir?
La meva família té una adoberia a Igualada i jo hi he passat moltes èpoques ajudant i treballant. És el meu pare qui m'ha transmès la passió pel cuir.

- Com demostres, el cuir té vida més enllà de la indumentària i dels complements. Quines possibilitats té i què ofereix com a material a les teves creacions?
El cuir sempre ha tingut multitud d'aplicacions però, com tot, també es pot reinventar. A LaGaspar, per exemple, vam treballar-hi tècniques molt innovadores com l'Origami o el Shibori en cuir.

  • imatge de control 1per1

- Quan vas recollir el Premi Nacional, vas dir que te’l donaven a tu però també a LaGaspar, una escola única amb estudis d’artesania en cuir a Igualada. Què t’ha aportat més enllà dels aprenentatges específics apresos a l’aula?
Considero que l'escola LaGaspar té molts bons professionals que s'esforcen en formar els alumnes més enllà dels coneixements específics del temari, oferint una formació global, despertant el pensament crític, la creativitat, el treball en equip i, sobretot, la preparació cap a l'àmbit laboral.

- Recentment, també vas participar en el projecte Vipell, una iniciativa del Museu de la Pell d’Igualada i del Vinseum de Vilafranca del Penedès amb les escoles municipals d’Art i Disseny d’aquestes dues poblacions, que unia cuir i joieria artística. Com va ser la tasca de realitzar un producte de marxandatge perquè es convertís en “un testimoni d’amor entre el vi i la pell” i el fet d’interrelacionar aquests dos àmbits, el del cuir i el de la joieria?
El projecte Vipell va ser una de les maneres d'apropar-se al terreny laboral. Hi havia uns clients, els museus, i un encàrrec molt definit, el producte de marxandatge testimoni d'aquesta unió. La dificultat va ser treballar en un camp desconegut per a mi, com és la joieria, i plasmar la idea que volien expressar els museus en un producte. Però amb els companys de joieria de seguida ens vam complementar i treballar fins aconseguir una joia que expressés aquesta relació d'amor. Va ser una experiència molt enriquidora.

 

Mireia Muntadas en el moment de recollir el premi al Palau de la Generalitat | Foto: Cedida
- De fet, Igualada ha estat històricament una joia industrial del sector del gènere de punt i del cuir. Quina és la vitalitat del sector actualment i com creus que talents emergents com el teu li poden donar impuls i renovació?
La indústria igualadina destaca per la bona qualitat del gènere que produeix, és per això que s'ha mantingut viva. És en aquest aspecte que s'han de beneficiar els dissenyadors, creadors i artesans de la nostra ciutat i país per produir un producte de qualitat. Fan falta materials de primera qualitat mentre es dona feina a la indústria local.

  • imatge de control 1per1

- Els Premis Nacionals d’Artesania guardonen artesans, entitats i empreses que aporten elements d’innovació i prestigi al sector per destacar la vàlua i la transcendència que té l’artesania en la societat catalana. Més enllà d’aquesta vàlua, com li veus el pols actualment a l’artesania pel que fa a innovació?
Sovint quan la gent sent la paraula ‘artesania’ pensa en un concepte molt antiquat, relacionant-ho amb com es feien antigament les coses. Actualment s'està revaluant aquesta idea i cada cop hi ha més gent que aposta per comprar productes artesanals i de qualitat. Artesania és allunyar-se de la industrialització al mateix temps que els artesans aposten més per la innovació, tant en processos, tècniques i materials, per poder oferir productes de disseny i més contemporanis.

- I el teu proper pas després d’haver recollit aquest Premi Nacional cap on es dirigeix?
Aquest premi és un gran reconeixement però només és el principi. Ara he de continuar treballant molt per poder viure de la meva passió. Vull donar impuls a la meva pròpia marca, MunBcn, i muntar un petit taller d’artesania en cuir amb dues companyes més.

Més informació: 

Instagram MunBcn
Web laGaspar

A

També et pot interessar