Carmenchu Aleman

Foto: 

Cedida
Una de les fotografies de Carmenchu Aleman

Les 10 exposicions imprescindibles del FineArt Igualada 2025

Destaquem les mostres fotogràfiques indispensables de la tretzena edició del certamen
Surtdecasa
,
18/02/2025
Arts
El festival FineArt Igualada celebra la seva 13a edició, plenament consolidat com un referent en els circuits fotogràfics de l'Estat i com un dels grans esdeveniments culturals del Centre de Catalunya. Un certamen que inunda la ciutat d'Igualada de fotografia, tant en sales expositives habituals com en d'altres d'efímeres que recuperen espais patrimonials de la ciutat. Enguany podrem gaudir de 36 exposicions i 27 activitats paral·leles des del 21 de febrer al 16 de març. Una edició del festival que posa la dona al centre de la fotografia, amb una participació majoritària de dones fotògrafes i moltes de les exposicions que tracten temàtiques relacionades amb la feminitat, la igualtat de gènere i la reivindicació dels drets de les dones. Hem elaborat la nostra habitual selecció de les 10 exposicions imprescindibles, perquè gaudiu al màxim del FineArt!

1. 'Hispania Sacra' de Carmenchu Aleman
Una mostra que ens convida a explorar la iconografia simbòlica del que és sagrat a Espanya i Portugal a través de les seves representacions rituals. L'herència pagana s'entrellaça amb la catòlica en un diàleg sovint estrany i contradictori. Les fotografies revelen ritus que, encara que ancorats en tradicions ancestrals, mostren una cara estranya en la seva adaptació contemporània. Aquest entrellaçat del que és espiritual i la seva representació als espais públics ens confronta amb la complexitat de la nostra identitat cultural.
> Espai: Encavallades de Cal Boyer - Museu de la Pell

2. ̶'B̶R̶U̶J̶A̶S̶' de Judith Prat
L'exposició segueix el fil de la història i construeix un mapa visual evocador dels fets i llocs claus de la caça de bruixes als Pirineus entre els segles XV i XVIII, identificant símbols, tradicions i estigmes amb l'objectiu de destruir vells estereotips i dignificar la memòria de les dones condemnades pel delicte de bruixeria. Conscient que no eren bruixes, sinó només dones, l'autora pretén contribuir a rescatar la seva veritable història i reconstruir un imaginari comú que les respecti i les repari com a víctimes. Per això s'endinsa en el pensament màgic i al territori per establir un diàleg visual entre aquelles dones assassinades a la forca o a la foguera i les que actualment habiten als Pirineus. Qui serien les bruixes ara?
> Espai: Espai Cub de Cal Boyer - Museu de la Pell

  • imatge de control 1per1

3. 'Hijas de ningún Dios' de Núria López Torres
projecte documental que aborda la violència contra les dones a Mèxic: feminicidis, violacions, desaparicions de dones i nenes, violència domèstica i tracta de dones amb finalitat d'explotació sexual. Un projecte de llarg recorregut que intenta servir d'altaveu a les víctimes i familiars d'aquesta violència atroç, de la qual només es denuncia un 5% i només se'n resolen un 2%; segons les organitzacions civils que treballen contra la violència de gènere al país.
> Espai: Sala Municipal d'Exposicions

 

Ariadna Creus presenta 'La Fiesta Brava' | Foto: Cedida
4. 'La Fiesta Brava' d'Ariadna Creus
Un recorregut per les festes on bous i vaques són sotmesos a situacions extremes per a l'entreteniment del públic. Les comunitats on es fan aquest tipus de festes argumenten que, a diferència de la tauromàquia, aquí l'animal no pateix cap mal ni maltractament, i encara menys se'n provoca la mort. No obstant, davant d'un públic entregat al gaudi i la banalitat, els animals es colpegen, sagnen, bramen i fins i tot moren de forma sobtada.
> Espai: L'Escorxador

5. 'The Ignorant Gardener' de Yurian Quintanas
Els horts ofereixen una perspectiva única per entendre la complexa i dinàmica relació entre els humans i el medi natural. Basat en moviments artístics avantguardistes com el constructivisme, el ready-made, el Bauhaus o fins i tot el surrealisme, Yurian Quintanas mescla diferents disciplines artístiques, per crear unes imatges visualment improbables i amb composicions fora de qualsevol lògica física, per fer-nos reflexionar sobre el desconeixement que les generacions contemporànies tenim sobre l'horticultura i els processos naturals en general. L'exposició és resultat del treball realitzat per Yurian Quintanas als horts de Copons, en el marc d'una residència artística al Centre de cultura i recerca InLoft.
> Espai: Horts urbans municipals

6. 'De pedra' de Mònica Roselló i Jordi Guillumet
'De pedra' presenta un relat elaborat a base d’imatges de l’arxiu dels artistes, que muta amb la presència de cada visitant. El seu dispositiu i l’arquitectura generen un efecte poètic, que ens permet experimentar el procés de construcció del record i intervenir físicament en el contingut projectat. Es posa en relleu el paper actiu de l’observador no només en la percepció i interpretació de la imatge, sinó en la seva creació.
> Espai: Sala d'Exposicions de Cal Boyer - Museu de la Pell

7. 'Dones que (no només) netegen' de Nina Dato
El projecte és una peça editorial on Nina Dato recull tres entrevistes a les dones que netegen els llocs que habita. Els retrats fotogràfics pretenen narrar el seu context laboral sovint condicionat per la precarietat de no comptar amb un contracte que les empari. Ens convida a reflexionar sobre el prestigi social que atorguem al servei de la neteja i concretament a les treballadores de la llar, un sector feminitzat i precaritzat. Aquesta peça editorial va ser el projecte final de grau de Nina Dato l'any passat, a l'escola d'Art i Disseny La Gaspar d'Igualada, i actualment gaudeix d'una beca a l'Espai Creatiu La MaCa, on ha traslladat el projecte en format expositiu per aquest FineArt.
> Espai: La MaCa

 

Pablo Tosco presenta 'Un gesto ofrecido' | Foto: Cedida
8. 'Un gesto ofrecido' de Pablo Tosco
Els gestos corporals són empremtes que expressen sense inhibició les vivències. Es presumeix que la disposició del cos serveix per a un propòsit comunicatiu i expressiu, que cada gest corporal explica en molts casos allò que en paraules no podem expressar. Aquesta exposició és un recorregut testimonial per les crisis humanitàries que van afectar el nostre planeta i la gent en els darrers 10 anys. Sequeres, terratrèmols, inundacions, conflictes armats, acaparament de terres, desplaçament forçós, violència, desigualtat són algunes de les situacions tràgiques que les persones protagonistes d'aquest projecte han travessat.
> Espai: L'Escorxador

9. 'Diente de leche' de Silvia Ayerra Muruzabal
Aquest projecte és un treball documental intimista en què a través de l'enllaç amb el seu oncle José Antonio (amb una diversitat funcional no catalogada), Silvia Ayerra fa una reflexió sobre el pas del temps, la condició humana, la innocència i la pèrdua de bondats a l'edat adulta. Un passeig per la memòria des dels marges. Escoltant les seves converses, explora els límits entre allò real i allò fictici per crear un imaginari visual fantàstic. Amb aquest projecte, Silvia Ayerra va guanyar l'any passat la Beca DKV del XXII Seminario de Fotografía y Periodismo de Albarracín.
> Espai: Encavallades de Cal Boyer - Museu de la Pell

10. '2009-2024, 15 anys de Rec.0'
Durant aquests 15 anys de vida, el Rec.0 ha comptat amb el fotògraf Marc Vila, que ha sabut captar com ningú què és el festival i l'ha documentat des de l'inici i fins avui. Però a banda del Marc, en diferents anys l'organització ha convidat els fotògrafs Jordi Saragossa, Jordi Oliver, Iris Muñoz i Teresa Llordés, a donar la seva mirada particular a l'esdeveniment. Aquesta exposició col·lectiva, és un retrat del Rec.0 des de diferents perspectives al llarg d'aquests 15 anys.
> Espai: La Capelleta

Més informació: 

A

També et pot interessar