Surtdecasa Centre
,
01/03/2018
Arts

Les 10 exposicions imprescindibles del FineArt Igualada 2018

Destaquem les principals exposicions d'aquesta sisena edició del festival
Manuel Vilariño

Foto: 

Cedida
Detall de l'obra 'Crucifixión de los siete cielos' de Manuel Vilariño
El FineArt Igualada arriba ja a la seva sisena edició, consolidat absolutament com un referent en els circuits fotogràfics de l'Estat i com un dels grans esdeveniments culturals del Centre de Catalunya, com ho demostra la gran afluència de públic del primer cap de setmana, que augura una edició que batrà tots els rècords de visitants. La gran qualitat de les més de 40 exposicions escampades en la vintena d'espais singulars de la ciutat, i la gran quantitat d'activitats paral·leles que tindran lloc durant els 24 dies que dura el festival, conviden al visitant a gaudir de l'art, la fotografia, el patrimoni i la ciutat d'Igualada. I com ja es habitual a Surtdecasa, us fem la nostra particular selecció de les 10 exposicions imprescindibles, per a què gaudiu al màxim del FineArt!

'Seda de caballo' de Manuel Vilariño (A Coruña, 1952)
Exposició retrospectiva organitzada amb motiu de la concessió del Premi Nacional de Fotografia 2007, comissariada per Fernando Castro Flórez, que ens mostra un centenar d’obres de Manuel Vilariño, datades des de 1981 fins a l’actualitat. Fotografia i poesia agafades de la mà, ja que tal com ell mateix comenta la seva fotografia no tindria sentit sense la poesia. I partint d'aquest origen poètic que es gesta en la força elemental i deriva en la bellesa, l'artista ens porta des de la seva particular visió dels animals als paisatges, de les natures mortes a visions que tenen relació amb la dimensió de la malenconia i la presència de la mort.
Espai: Sala d'Exposicions del Museu de la Pell

 

'Amunt i finet' del Col·lectiu Fort
El Col·lectiu Fort és el nom d'un grup de fotògrafs professionals que, des de l’any 2015, crea exposicions que giren al voltant de la temàtica castellera. Aquest col·lectiu de fotògrafs afeccionats als castells transmet la seva mirada individual, plàstica i fins i tot poètica, de detalls i moments en tres temes diferenciats, producte de les tres exposicions que fins ara han organitzat: la reivindicació del paper de la dona en el món casteller a 'Dones Castelleres'; l’esforç, el patiment, les caigudes i les emocions més extremes a 'Fort!' i l'evolució de les dues colles de Valls a 'Xiquets de Valls. Quilòmetre 0'. Formen el col·lectiu: Jonatan Tarafa Cervera, David Oliete Casanova, Laia Solanellas, Marc Serarols, Ariadna Brunet Pinós, Antoni Coll Lázaro, Laia Díaz Segura, Rodrigo Sicilia Gómez, Laura Rodríguez Triguero, Josep Pont i Roca, Mireia Comas Franc, Jean Segovia Menor, Pere Toda Serra, Gemma Soldevila, Emilio Barruz, Links Griñó.
Espai: Les Cotxeres dels Moixiganguers

 

'Un món de somni' de Gilbert Garcin (La Ciotat, França, 1929)
Gilbert Garcin neix, com a fotògraf, quan es jubila als 65 anys, com a venedor de llums. Crea un personatge, Mr G, per representar-se a si mateix en el món surrealista que ha creat i protagonitzar juntament amb la seva dona diverses situacions que recurrentment fan al·lusió a personatges mítics com Sísif o Ícar. Un món irreal, fingit, construït a partir del fotomuntatge; mitjançant imatges retallades i enganxades, creant una estètica que ens recorda a les imatges del cineasta Jacques Tati o a l'artista surrealista René Magritte.
Espai: L'Empremta

 

'Weapons' de Marc Javierre-Kohan (1973)
Marc Javierre-Kohan ens proposa un recorregut en imatges on denúncia la manipulació i la confusió a què sotmet la indústria de les armes a través de la mateixa generació de violència de la qual viu. Des de fotografies de la fira d'armament Eurosatory, prop de París, on comercials d'empreses i compradors amb uniforme militar de païssos com Arabia Saudí, s'afanyen a tancar contractes com si es tractes de la venda d'un producte normal; a fotografies dels atemptats del 13 de novembre del 2015 a la Sala Bataclan de París, posen en evidència les mateixes contradiccions i perversions d’aquesta letal indústria, provocant la reflexió en l’espectador sobre les actituds humanes perjudicials.
Espai: L'Adoberia Bella

 

'Esclaus del contraban' de Jordi Camí (Sant Cugat del Vallès, 1955)
L'exposició mostra la vida diària de milers de persones, a les zones frontereres del Biutz, a Ceuta, i les del barri xinès, a Melilla, que viuen, més aviat malviuen, del contraban de productes espanyols que es revenen a terres marroquines, participant en un contraban institucionalitzat a plena llum del dia i amb el consentiment tàcit dels governs del Marroc i d’Espanya. La raó de l’existència d’aquest comerç il·legal resideix en la diferència de preus dels productes importats en els ports francs de Ceuta i Melilla. L’ocupació que genera és precària i gairebé esclavista; és inestable i perillosa, alhora que crea una economia submergida i promou i institucionalitza la corrupció generalitzada.
Espai: Museu de la Pell

 

'HaAretz HaMuvtahat' de Roger Grasas (Barcelona, 1970)
El projecte HaAretz HaMuvtahat (que significa ‘la terra promesa’, en arameu), realitzat durant set anys al llarg de set països (Israel, Palestina, Egipte, Líban, Jordània, Síria i Turquia), pretén ser una reflexió visual crítica sobre la possible evolució (o involució) d’una regió ancestral, bressol de civilitzacions i en particular de la feroç potència del binomi capitalisme-tecnologia. És una rememoració dels paisatges bíblics fotografiats sota el filtre de conjuntures contemporànies tals com la globalització, la societat del consum, la hipertecnificació, el turisme de masses o fins i tot la devastació de la guerra. L'exposició ha estat comissariada per Natasha Christia.
Espai: Rectoria de Santa Maria

 

'Arbres singulars' d'Adriana Olsina (Barcelona, 1988)
L'exposició 'Arbres singulars' és una mostra de fotografies del projecte 'Arbres', ideat i impulsat per la biòloga Pepa Tort, en què es va realitzar un llibre d'arbres singulars i monumentals de les zones de l'Alt Urgell i de la Cerdanya on es mostren una sèrie de fotografies acompanyades d'un text on s'explica la història i/o esdeveniments al voltant de cada arbre. Té com a objectiu principal, mostrant-ne la bellesa i singularitat de diferents exemplars, de contagiar l’entusiasme, la fascinació i l’interès que suscita la contemplació dels arbres singulars, difonent a la vegada la necessitat de conservar-los i protegir-los de qualsevol amenaça.
Espai: Nivell 46

 

'Nens del Raval' de Joan Colom (Barcelona, 1921-2017)
Joan Colom va ser un testimoni inestimable de la transformació de Barcelona, copsant la vida i el moviment del carrer, capturant sense tabús la vida dels seus habitants, des de les entranyes del Barri Xino, a la zona de l’antic mercat del Born i el passeig Marítim, fins a les barraques del Somorrostro. Des de les prostitutes fins a molts altres personatges anònims, entre d’altres aquests “nens del Raval”: descalços, bruts, tristos, sovint sols o abandonats… Imatges que, de manera crua i senzilla, són testimonis d’una època, però que, al mateix temps, ens interpel·len en el nostre present.
Espai: Sala Municipal d'Exposicions

 

'Espoli' de Judith Prat (Altorricó, Huesca, 1973)
L'exposició busca interpel·lar al públic mostrant unes de les principals causes dels conflictes que viuen dos dels països més rellevants d’Àfrica: l'explotació de "coltan" a la RD del Congo o del petroli a Nigèria. Si bé les causes de la guerra i la seva cronificació són múltiples i complexes, la riquesa i qui es queda amb tot influeix de forma directa en l’origen de la pràctica totalitat de les disputes. També mostra la guerra i les seves conseqüències. I per últim rendeix un petit homenatge a les dones que en els conflictes pateixen una violència específica, dissenyada i organitzada per destruir-les i destruir així la societat.
Espai: Museu de la Pell

 

'Fotografia del subconsciente' de Paula R. Feito (Cadis, 1983)
L'obra de Paula R. Feito se centra en l’expressió de sentiments, emocions i conflictes interns; en un intent de tractar de comprendre la seva relació amb les pors i els dubtes que l’aguaiten des que un trastorn maniacodepressiu s’ha instal·lat en la seva vida i afecta totes les àrees d’aquesta. A través de l’autoretrat troba el camí per a l’alleujament i per poder dir tot allò que no pot expressar amb la paraula. Presenta les sèries 'LliureMent' i 'Heavy', on tracta problemes com l’amor-odi cap a un mateix o la sobrecàrrega que ens imposem a nosaltres mateixos al llarg de la vida.
Espai: Museu de la Pell 

 

Més informació: 

També et pot interessar