Jump to navigation
Sabies que la caixa vermella de bombons Nestlé, coneguda popularment com La caja roja, es va fer a Igualada? O que també s'hi va crear el pack de roba interior JIM -publicitat en aquella època per Johan Cruyff- i que va guanyar el Premi Eurostar al millor pack del continent? Aquestes i altres sorpreses són alguns dels tresors que podem trobar a la comarca de l’Anoia. També n'hi ha que estan exposades aquests dies a la mostra 'Packaging made in Anoia', un homenatge a les arts gràfiques i al sector del packaging de la comarca.I és que l’Anoia té una llarga, intensa i emblemàtica tradició amb el tèxtil, la pell... Però també té un estret i fort lligam amb el món del packaging. Aquesta setmana ha estat inaugurada aquesta exposició, una culminació d’un projecte liderat per la impremta Gràfiques Vilanova per tal de difondre la importància del packaging a l’Anoia. El projecte ha estat encapçalat per l’expert en packaging Enric Sánchez Urdangarin, qui ha treballat durant més de 40 anys en aquest sector.L’entorn de l’exposició li dóna un toc especial: la Sala Empremta és un aparador de les arts gràfiques, però també de la cultura del territori, una sala ubicada en un entorn màgic, al cor de la muralla d’Igualada perquè tothom hi pugui deixar la seva empremta. Ara és el torn que diverses empreses de la comarca -que participen en aquesta exposició- deixin la seva. Són els casos de Embalajes Vallter, Ferrer Germans, Gràfiques Lamolla, Grafopack, Graphic Packaging, Igeasa, Innovapack, LecaGraphics i Unigraf Anoia, que exposen i relaten els seus productes, els seus vestigis i les seves empremtes fetes en forma d’embalatge per embolcallar, presentar, preservar i protegir productes alimentaris, cosmètics, tèxtils, entre altres.“Aquesta exposició és una de les que més ens omple d’orgull perquè el packaging és un dels sectors més potents i especialitzats de la comarca de l’Anoia i gràcies a persones com l'Enric Sánchez, s’ha pogut tirar endavant aquest projecte i és una meravella que tallers tan grans i importants de la comarca exposin els teus treballs”, detalla Àngel Acevedo. I no li falta raó, tant ell com en Sánchez Urdangarin transmeten la seva passió i vocació pel món de les arts gràfiques, en aquest projecte.Un món que tot i que sigui el del packaging o el d’impressió comercial, engloba molts aspectes i diversos factors: la creativitat, el disseny, l’arquitectura, l’enginyeria, la mecanització... L'Enric Sánchez Urdangarin, des de ben jove, als 16 anys, ja va començar a endinsar-se en el món del packaging. “M’he enamorat d’aquest món”, confessa. “Tot es pot envasar. El packaging és fantàstic. És més important del que ens pensem. Si un pack no està ben fet, el que conté a dins, es pot fer malbé o es malmet”, relata Sánchez Urdangarin i afegeix que “Quan vas a una botiga de joguines, no hi ha joguines. Hi ha packs. Si aquests packs que contenen peces de la Xina, Taiwan... no estan ben protegits, arribaran en males condicions. L’embalatge sembla que hagi de ser una cosa secundària, i no! És importantíssim! Els romans ja utilitzaven el packaging perquè transportaven el vi amb les tines! I Amazon ja està enviant capses que van amb drons i el que envia ha d’estar ben empaquetat”, conclou.En la mateixa línia, Acevedo destaca que la importància del packaging rau en què “és el que ens farà comprar un producte és el primer que t’entra pels ulls”. Sánchez Urdangarin explica que la mateixa naturalesa ens dóna lliçons de packaging cada dia. “La natura fa els pèsols un a un i els posa dins una baina perquè creixin tots a la mateixa mida, i el packaging ha de ser així, ha d’imitar la natura”. Per la seva banda, Acevedo afegeix que el packaging també ha de ser simple i intuïtiu.Packaging Made in AnoiaConversant sobre el context i la relació del packaging amb l’Anoia, tots dos coincideixen que no som conscients de la rellevància: “Hi ha empreses aquí a Igualada, a l’Anoia, que estan fent productes que donen la volta al món. I no ho sap ningú. Un dels problemes que tenim és que no tenim una marca pròpia i això és un desavantatge. Hem d’intentar que els polítics ens escoltin i fer com en altres països, crear un clúster d’arts gràfiques”.Acevedo també coincideix en l’opinió de Sánchez Urdangarin i ressalta la importància de “crear una sola marca, que sigui un referent de qualitat”.L’exposició 'Packaging Made in Anoia' es pot visitar fins el proper dijous 11 d’octubre. A més, aquest dissabte, s’hi celebra una taula rodona -que també tindrà lloc a la sala Empremta- titulada 'La importància del Packaging a l’Anoia', una sessió que parlarà del sector i el seu pes a l’Anoia amb representats del packaging i que detallarà el per què existeix el packaging, records i experiències d’una trajectòria professional, com és el procés de disseny, entre altres. Aquesta exposició és una introspecció d’aquest món que demostra que el ventall és molt ampli, i és que el packaging ho abraça tot, però també relata i exposa la il·lusió i l’entusiasme d’un projecte conjunt en cadascun dels racons de la sala. Alguns dels exemples que hi ha exposats són els embalatges i packs de les marques Purina, Borges, PlayBoy, Ambar, Virginias, Escribà, Smoking, entre altres. Tot, made in Anoia, sense dubte, una bona oportunitat per conèixer i descobrir l’empremta del packaging a la comarca.