Xavi Bou

Foto: 

Xavi Bou

Xavi Bou: “En fotografia hi ha molt a dir si busques un enfoc científic i alhora bell sobre la natura”

La col·lecció 'Ornitographies' exposada al FineArt Igualada es podrà veure fins el 18 de març
Albert Compte Riba
,
02/03/2018
Arts
'Ornitographies' és el treball amb què el fotògraf professional Xavi Bou Barcelona (1979) busca capturar des de fa sis anys la petjada que el vol dels ocells dibuixen en l'aire. Mostrades sense títol, tan sols amb una referència numèrica, les dotze composicions en gran format que s'exposen al FineArt d'Igualada busquen interpel·lar a l'espectador sobre la natura i la manera que tenim d'observar-la, sobre el significat de les formes que han traçat les aus, sobre la mateixa idea d'instantània a que ens té acostumats la imatge fixa. 'Ornitographies' és el moviment del cinema expressat en imatge fixa i alhora, la captura d'un món invisible, intangible a ull nu.
“M'he basat en les cronografies del cavall que van donar origen a la imatge animada, fetes per Eadweard Muybridge”

- Quines fotografies teves podrem veure al certamen FineArt?
'Ornitographies' és un projecte de llarg recorregut amb 6 anys de treball constant que busca fer visible el vol de les aus.

- D'on neix el projecte?
Em dedico a la fotografia publicitària i la meva passió sempre han estat temes relacionats amb la natura. Des de sempre m'han interessat les petjades dels animals. Vaig buscar un projecte personal que combinés la meva professió, junt amb la voluntat de crear alguna cosa que no s'hagués mostrat fins ara, des d'un punt de vista que no s'havia fet.

  • imatge de control 1per1

- Has provat de fer humanografies o objectografies?
Hi he pensat però no és el mateix. Observar la natura implica veure'n la seva manifestació, sense interferències. Si ho fes amb persones ja hi hauria d'interactuar i l'autenticitat es perdria. He tractat de mostrar imatges naturals i espontànies que es creen a partir de les característiques del cos i el vol de cada ocell.

'Ornitography #23' | Foto: Xavi Bou

- Què esperes que provoquin en l'espectador?
M'agraden les imatges amb un significat obert, allunyades de les composicions clàssiques, amb un sol discurs.

- Per què esculls la fotografia artística i no una altra disciplina?
Busco que l'espectador es qüestioni coses. Estem bombardejats, contaminats d'imatges que no permeten aquests espai per part de qui les mira. Aquest marge que dona interacció a l'espectador li pertany, aquí és on cadascú treballa el seu imaginari, la seva interpretació. A 'Orniotographies' no hi he posat ni peus de foto.

- Què hi observes tu en les imatges?
La gràcia és haver retratat el traç del vol en un entorn salvatge. Els patrons que hi surten representats són autèntics, sense cap intervenció humana. Hi apareixen hèlix com les d'ADN, formes que recorden a algues i a plàncton. Les manifestacions de la natura participa de patrons que es repeteixen. En fotografia hi ha molt a dir si busques un enfoc científic i alhora bell sobre la natura.

- Com has fet les composicions?
M'he basat en les cronografies del cavall que van donar origen a la imatge animada, fetes per Eadweard Muybridge. Amb tot, els tres primers anys de projecte vaig fer recerca per veure com podia narrar el que volia i durant els tres darrers, després de l'aparició de càmeres de cinema d'alta resolució, que graven a 60 fotos per segon i tenen una qualitat de prop de 4000 píxels d'horitzontal, la creació d'aquestes imatges en gran format va ser possible.

- I les solapes?
Sí, però d'una forma concreta. Tracto d'eliminar la forma de l'ocell i mostrar al màxim el dibuix que crea durant el vol. De fet, a l'escollir quines fotografies mostro i quines no em sento com un comissari del traç del vol dels ocells, escullo quins vols mostrar com a dibuixos i quins no.

'Ornitography #12' | Foto: Xavi Bou

- Fotografia digital o analògica?
Sóc molt digital. De fet, com a fotògraf professional havia perdut una mica la il·lusió per la fotografia de l'instant que et trobes en un o altre lloc. Havia d'anar amb el pes dels objectius amunt i avall. Va ser amb l'aparició dels mòbils i les seves càmeres que la vaig recuperar les ganes de crear projectes i parlar sobre com veig les coses. Ara, quan vull fer més ornitografies o buscar altres projectes llogo una càmera i faig la meva recerca.

- La llogues?
Sí, de compra són molt cares. De fet, no tinc ni càmera.

 

Més informació: 

Visita comentada fora de programa: dissabte 3 de març, 11h a les Encavallades del Museu de la Pell d'Igualada i Comarcal de l'Anoia.

Web Xavi Bou

Web FineArt Igualada

A

També et pot interessar