Els 5 racons desconeguts del Centre de Catalunya

Foto:

cedida

5 racons desconeguts del Centre de Catalunya

Llocs i espais naturals que s'amaguen a l’Anoia, el Bages i el Baix Llobregat Nord
Surtdecasa Centre
18/05/2017
Pobles i edificis amb història, carrers de llegenda, espais naturals, rutes de senderisme... són molts els llocs que tenim a tocar de casa per veure, viure i gaudir del nostre territori. Sovint però, acabem parlant o visitant els espais més coneguts i concorreguts per la majoria, i el Centre de Catalunya amaga racons especials, indrets curiosos, i tresors naturals que desconeixem. Des de Surtdecasa Centre us en descobrim cinc!

1. L'Alzina del Mas Querol de Fonollosa

Es tracta d'una alzina centenària, declarada arbre monumental de Catalunya, que s'enfila cel amunt més de catorze metres i que llueix amb elegància en un racó del mas. Situada en un indret natural tranquil i acollidor, envoltada de prats, camps i bosc, aquesta alzina excepcional fa goig només de contemplar i la màgia de l'entorn on es troba convida a aturar-s'hi una bona estona. La seva descomunal capçada combinada amb la magnificència del seu tronc, converteix el seu davall en un lloc ideal per resguardar-se i deixar que el món s'aturi.

Per arribar-hi a l’alzina venint de Manresa, s’ha de creuar el poble de Fonollosa, abans de les Escoles i la Pista, agafar el trencall de mà esquerra i seguir per la carretereta. Després de la primera pujada, agafar el trencall a mà esquerra i seguir pel camí de sota. Avançar pel camí de terra, passar una casa, i uns 300 metres més endavant trobem un espai habilitat d’aparcament. Acabem d’arribar a peu a l’Alzina de Querol.

2. La casa de la pesseta

Quan es parla del poble de Calaf sovint es fa referència al mercat setmanal dels dissabtes, un mercat digne de conèixer i concorregut per molts visitants forans. El mercat s’instal·la al centre de la vila, en ple nucli històric, que convida a fer-hi una passejada per observar els seus carrerons i visitar la parròquia de Sant Jaume, amb el seu imponent campanar, al qual es pot pujar el segon diumenge de cada mes sota visita concertada. El racó desconegut que amaga aquesta població, però, el trobem al número 17 del carrer Laureà Figuerola. Es tracta de la casa natal de Laureà Figuerola (Calaf, 4 de juliol de 1816), economista i polític català introductor de la moneda espanyola dels segles XIX i XX: la pesseta. Una placa a la façana de la casa, penjada pel bicentenari del naixement de Figuerola, en dona testimoni, a la vegada que és un reconeixement a la seva persona.

3. El Mirador de la Salut de Collbató

Situat al capdamunt del poble de Collbató, el mirador de la Salut ens ofereix una panoràmica única de les parets majestuoses de la muntanya de Montserrat. De dia es pot gaudir de la fantàstica vista en la que destaca la façana modernista de l’Ermita de la Salut. De nit, la màgia és encara major ja que des d’aquest punt es poden identificar els llums de l’ermita i els llums que indiquen l’entrada a les coves del salnitre, i intuir la magnificència de les parets verticals que hi ha al davant. Tot plegat, en un mirador tranquil i il·luminat subtilment, perfecte per a una passejada i per gaudir d’una de les panoràmiques més espectaculars del vessant sud del massís. La visita es pot completar pujant a les restes del Castell de Collbató, des d’on s’albira tot el Montserratí.

4. Tines enmig de les vinyes

Entre Rocafort de Bages i el Pont de Vilomara s’hi amaga la vall del Flequer on es troba un impressionant conjunt d’enormes tines de pedra que antigament, entre el segle XVIII i XIX, s’utilitzaven per fer vi a les vinyes que quedaven molt lluny dels pobles. D’aquestes construccions circulars de pedra seca se n’han catalogat un centenar en diferents estats de conservació, i algunes es troben aïllades, i d’altres formant conjunts. Aquestes antigues construccions són testimoni del passat històric vitivinícola d’aquesta comarca que fa segles que es cultiva la vinya i que ha aconseguit la seva pròpia denominació d’origen.

Per arribar-hi és aconsellable anar per la carretera del Pont de Vilomara a Rocafort. Al Km. 4,2 hi ha a mà dreta un trencall ben indicat que seguint una pista cimentada porta, tot creuant una riera, a l’aparcament on cal deixar el cotxe. L’itinerari comença des del mateix aparcament i cal seguir les marques verdes i blanques dels postes indicadors, tot seguint la pista, que comença amb una lleugera pujada. Al llarg del recorregut es visiten les Tines del Bleda, del Tosques, de l’Escudelleta, i d’en Ricardo.

5. Un petit poble medieval

La cinquena proposta, més que un racó desconegut es tracta d’un petit nucli medieval situat a l’Anoia. Ens referim a l’Astor. Documentat des de l’any 1176, i situat a 720 m d’altitud, aquest nucli, que pertany a la població de Pujalt, ha mantingut el traçat dels seus carrers antics de pedra esdevenint un dels nuclis històrics millor conservats de la comarca. El passeig per entremig dels portals de muralla i els carrerons estrets, costeruts i molts d’ells coberts amb arcs, voltes i embigats, et transporta fàcilment a l’època de la noblesa, i el silenci que es respira et convida a fer una pausa i gaudir de la bellesa que t’envolta. El poble de Pujalt, a part de l’Astor, el formen els nuclis de Conill, La Guàrdia Pilosa, Vilamajor i Pujalt.