Escola del Bosc

Foto: 

Cedida
Brigitte Escolar amb dues alumnes de l’Escola del Bosc

Brigitte Escolar: "Volem ser un lloc on tothom és un geni"

L’Escola del Bosc de Rubió és un projecte pedagògic per a infants d’entre 2 i 6 anys que es basa en l’educació lliure i la natura com entorn d’aprenentatge
Anna Vila
,
05/10/2018
Família
Brigitte Escolar (Igualada, 1971) és cofundadora de l’Escola del Bosc de Rubió, creada l’any 2015. El joc i la participació en activitats motivadores i d’aprenentatge permet que els infants es formin i adquireixin habilitats físiques, socials i emocionals. Així ho defensa la Brigitte i la resta de mestres de les escoles bosc. Un projecte que defensa una educació lliure, envoltada del medi ambient, sense prejudicis ni jerarquies.

- Primer de tot, per situar una mica als lectors, què és una Escola Bosc?
Les Escoles Bosc són un projecte d’educació a l’aire lliure on els infants, i els adults que els acompanyen, aprofiten la natura que els envolta com a entorn d’aprenentatge. La nostra filosofia és incentivar i inspirar els infants a través d’experiències a l’aire lliure, partint sempre de la curiositat i l’interès del mateix infant. S’ha comprovat que els infants que assisteixen a aquest tipus d’escoles arriben a l’escola convencional amb uns alts nivells d’autoestima, unes àmplies capacitats de comunicació social i una gran habilitat per a treballar amb seguretat, tant sols com en equip.

- Què ofereix la vostra escola de Rubió?
Bé, els nostres objectius són el foment de la curiositat i l’exploració amb tots els sentits, capacitar els infants en el medi natural, fomentar la consciència espacial, el desenvolupament motor i el de les habilitats socialsi també, l’exploració de l’aprenentatge creatiu.
Els boscos de Rubió ens ofereixen una oportunitat continuada d’experimentar i explorar en grup l’entorn. El projecte no està dividit per matèries, és un aprenentatge transformacional, sense jerarquia ni programació dirigida, on l’educador adquireix un paper de facilitador, orientador i acompanyant.

  • imatge de control 1per1

- En què baseu la formació del vostre centre d’aprenentatge?
Ser capaç de desenvolupar una connexió personal amb la natura porta a l’infant a una relació amb ella molt més significativa i reactiva, a una aplicació increïblement més educativa, fomentant també un respecte per la natura i ser curós amb la sostenibilitat d’una manera més profunda. A l’Escola del Bosc de Rubió s’ensenya com gestionar l’entorn, identificar elements de flora i fauna, la utilitat de les plantes, etc. En resum, conèixer, estimar i protegir. Algunes activitats com el joc amb el fang, la construcció de cabanes, l’ús d’eines, l’art ambiental, encendre foc o preparar cuina de campament aporten experiències inspiradores que permetran als nens i nenes desenvolupar habilitats d’aproximació als problemes, siguin personals o tècnics, i aquestes habilitats seran per a tota la vida.

Infants durant una de les activitats de l’Escola del Bosc de Rubió

- Què us empeny a engegar aquest projecte?
Nosaltres, les educadores, provenim d’un sistema educatiu convencional i decebedor que pensem que no ha sabut adaptar-se als canvis de la societat i que segueix amb una estructura directiva i formativa pròpia de l’època de la revolució industrial, i ens empeny una il·lusió enorme de creure i somiar que un veritable canvi educatiu és possible. Això va fer que un dia l’Alba i jo ens asseguéssim a parlar i pensar com tirar endavant un projecte que permetés als més petits ser lliures, per aprendre i estimar com i què s’aprèn, per respectar als infants i concebre’ls com a personetes dignes i mereixedores del millor entorn i desenvolupament possible.

- Com a mestres, teniu una responsabilitat enorme amb els més petits de la casa.
La responsabilitat més gran que es pot deixar a una persona! És el més important que un pare o mare té a la vidai hem de fer-nos mereixedores d’aquesta confiança. Tenim la responsabilitat d’aconseguir que aquests infants tinguin unes bones arrels, que els permetin ser autònoms, segurs i feliços; la responsabilitat de preparar-los per la vida.

- Esteu educant els nens des de zero, pel seu futur, amb un projecte molt diferent del funcionament del món extern. Com ho feu funcionar?
Amb moltes dificultats (econòmicament parlant), però amb una confiança i vocació plena de tots els implicats en més o menys mesura; siguin els infants, els educadors, les famílies, l’Ajuntament de Rubió... Però no necessitem gran cosa, l’entorn ens acompanya (i més quantitat no significa més qualitat!), sinó que a vegades les coses més simples són les que et permeten fer més meravelles.

Infants durant una de les activitats de l’Escola del Bosc de Rubió

- Un moment en què el sistema educatiu del país està en el punt de mira, quina reflexió en fas com a mestra?
Em pregunto si és veritat que des del govern volen un canvi educatiu real o és només un aparador, una fal·làcia que ens volen fer creure, amb petits rentats de cara. Encara que veig a molts professionals il·lusionats i amb ganes, també veig moltes coses contràries i que en realitat segueixen la mateixa idea caduca amagada darrere d’unes boniques paraules. Veig grans projectes sense llibertat de poder portar-se a terme, sense llibertat pels pares de poder escollir realment l’educació que volen pels seus fills i filles. Si volem tenir un país lliure i viure en llibertat, hem de començar deixant lliure l’educació, ja que d’aquí sortirà el futur del país.

- Quines són les aptituds que prioritzeu i voleu transmetre als nens i nenes?
Unes aptituds on, a més de saber lletres i números, els infants aprenguin els valors del respecte, la generositat, la sensibilitat, l’empatia, l’esforç, l’honestedat, el fet de saber ajudar i demanar ajuda, la bondat, la perseverança, l’intercanvi intergeneracional... Volem ser un lloc on, tal com deia Einstein, tothom és un geni, però si jutgem a un peix per la seva habilitat per pujar a un arbre, passarà la resta de la seva vida creient que és ximple i això no ens ho podem permetre

- Creus que les escoles a la muntanya, les alternatives, les que treballen en projectes... seran les escoles del futur?
Crec que les escoles del present i del futur han de ser aquelles que confiïn plenament en les capacitats innates dels infants i en el respecte pel seu desenvolupament únic, on se’ls prepari per a la vida i on no es tallin les ales per volar.

Més informació: 

A

També et pot interessar