Joan Fontanella Roig, president de l'entitat VadeFoodies

Foto: 

Albert Compte Riba

Joan Fontanella: “VadeMercat és un tipus d'activitat que vèiem present en moltes ciutats però que aquí no hi era”

El dissabte 16 d'abril, a partir de les 20h “viuràs el mercat com mai ho has fet!”
Albert Compte Riba
,
13/04/2016
Menjar i beure
L'entitat VadeFoodies té un objectiu clar: remoure el món gastronòmic local, ja sigui apropant al public noves i exitoses tendències gastronòmiques internacionals o bé, fent visible el producte de proximitat, sempre a través d'esdeveniments efímers emmarcats en un entorn festiu i cultural. Després de l'exitosa primera edició del VadeFoodies, aquest cap de setmana presenten el seu segon projecte, VadeMercat. Una iniciativa que ha comptat amb el suport de l'Associació de Botiguers del Mercat de la Masuca i l'Ajuntament d'Igualada. Es tracta d'una activiatat que vol reivindicar d'una banda, la vitalitat de l'espai en tant que centre comercial, de l'altra donar protagonisme a les parades i botiguers del mercat municipal i finalment, subratllar la varietat i qualitat dels productes que s'hi ofereixen. Xerrem d'aquesta inciativa amb en Joan Fontanella (Valldoreix, 1962), president de l'entitat VadeFoodies.
El VadeMercat en xifres: Vora quaranta parades, set entitats gastronòmiques, cinc punts per a la degustació de vins, cerveses o destilats, actuacions teatrals, musicals i un mercat que es presenta a la ciutadania renovat, modern i vitalista.

- Quina diferència hi ha entre el Vadefoodies i el  VadeMercat?
Com a entitat, VadeFoodies té el principal objectiu de promoure la vida gastronòmica a Igualada. A la vegada, VadeFoodies és un festival de tendències gastronòmiques que tracta de presentar a nivell local i de forma festiva què s'està coent a nivell internacional a través de xerrades, expositors i parades, per tastar aquestes novetats. Per la seva banda, el festival VadeMercat vol redescobrir el mercat, posar sobre la taula la importància gastronòmica que té el Mercat de la Masuca per a Igualada, l'alta qualitat, la proximitat, l'assortit dels seus productes i la vitalitat que ja de per si té un mercat.

- Aquesta qualitat de proximitat està reflectida en la programació musical i teatral.
Sí, volem que el protagonisme sigui també per la gent d'Igualada. D'aquesta manera hi haurà actuacions de la cia. Gralla, música en directe amb 'Acustic Cuts', en Pau Sastre i la Caro Guiral, el Dj Xavi Moreno, els The Forest Shotgun Motorcycle o la conducció de l'esdeveniment, a càrrec del speaker Jordi Cuadras. Tenim la voluntat de mostrar als visitants la qualitat gastronòmica del producte de proximitat que té el Mercat de la Masuca en un marc festiu.

  • imatge de control 1per1

- A part de l'entitat VadeFoodies qui més participa en l'organització de l'esdeveniment?
VadeMercat es fa gràcies als paradistes del mercat, a l'Associació de Botiguers del Mercat de la Masuca, presidida per la Montse Esquius i també, per la implicació de l'Ajuntament d'Igualada.

- De quina forma s'hi troben implicats els botiguers?
Cada botiga oferirà als seus clients productes elaborats per ells mateixos. L'objectiu és aconseguir un 40% de visitants que no hagi posat mai els peus al mercat o bé, que faci molts anys que no el visita.

- Us heu trobat amb alguna dificultat en el transcurs de l'organització?
Cap! La resposta dels botiguers ha estat molt bona. En un principi, l'element més discordant de la proposta va ser la franja horària. La majoria es desperten a les 04:00h del matí per tenir-ho tot a punt. Clar, anar-hi amb una oferta que els hi demana durant un dia, acabar la jornada a la mitjanit, no és al què estan avesats. Ara, mira si finalment ha anat bé que s'ha aconseguit una oferta amb més de 150 tapes, totes elles originals, creatives, divertides fetes pels propis botiguers. Estan nerviosos, com nosaltres! No sabem com anirà perquè és la primera edició, però de moment i segons la venda anticipada de tiquets, l'acollida sembla molt bona.

Joan Fontanella, client habitual del Mercat de la Masuca | Imatge: Albert Compte Riba

- Com funcionaran els tiquets? De quina manera ho heu organitzat?
Cada participant podrà adquirir plantilles amb 5 tiquets i decidir quines degustacions vol tastar. El valor de cada tapa, tot i tenir un preu popular no és estàndard, d'aquesta forma cada parada ha pogut decidir quants tiquets demana per a cada tast.

- L'esdeveniment es farà a l'interior?
No, no! A banda de les parades interiors i exteriors del mercat es col·locaran també, terrasses i zones per menjar, tant al c/ Virtut com al c/ Joaquima Vedruna, els quals estaran tallats durant l'esdeveniment. L'espai està pensat perquè el participant entri a demanar les tapes i tingui un lloc on menjar de forma tranquil·la, amb la família i els amics. En aquestes zones s'hi desenvoluparan els concerts, els Dj's i alguna altra sorpresa  que no podem desvelar.

- També hi participaran entitats que no es troben habitualment al mercat.
Durant el VadeMercat aprofitarem les parades buides i en farem punts d'informació per a les associacions locals relacionades amb el món de la gastronomia. Vindrà el Gremi d'Hostaleria i Turisme de l'Anoia, els Barons de la Bona Taula, l'escola de restauració de l'Escola Pia Atelier, l'Associació de Celíacs, la Confraria la Vinyala, Els 32... o el Centro Cultural Extremeño Anoia. Es tracta de promocionar, tant la iniciativa de cada entitat com el tractament dels productes amb què treballen.

- A Palma de Mallorca pots asseure't en una petita taula del bar del mercat i dinar, o per exemple a Narbona, la gent no fa el vermut a la plaça, sinó que es reuneix cada migdia dins el mercat, on hi fa el pastís o el vi, acompanyat d'una tapa feta per la parada.
I a La Boqueria hi ha botigues on destinen un petit espai del seu establiment a la restauració, amb quatre tamborets i una petita barra. A Bolonya i a Maó em consta que també es fa. Des de França, el blogger Pau Corcelles em va enviar imatges d'un mercat on la gent menjava tapes fetes a la mateixa botiga. Als mercats hi ha molta vida. Penso que en aquest aspecte Igualada ens estàvem quedant una mica enrere.

- Cal dinamitzar-lo.
Per a l'usuari s'hi han fet algunes actuacions, diguem-ne perimetrals, com per exemple la imatge, els aparcaments gratuïts, però potser calia una empenteta. Cal saber que si vols foie, al mercat hi ha foie , que si vols una llagosta fresca, al mercat en venen, que si vols brotons, en pots demanar i te'n porten. I també, que els dimecres i els dissabtes el mercat es potencia amb la venta directa del producte per part dels pagesos i agricultors locals. Alhora, VadeMercat és un tipus d'activitat que vèiem present en moltes ciutats però que aquí no hi era.

The Forest Shotgun Motorcycle, més afruitats pel VadeMercat | Font: TFSM

- Com veus l'adaptació que s'ha fet en altres mercats, on les parades d'alimentació i queviures conviuen amb productes manufacturats com ara roba, peces d'orfebreria o pintures?
Això és fantàstic. Però tal i com està establerta l'arquitectura del Mercat de la Masuca, de la forma en què estan distribuïts els espais interiors i exteriors ho veig una mica complicat en aquests moments. M'imagino per exemple, el Mercat de Galvany, de la zona alta de Barcelona, amb una sèrie de parades exteriors molt guapes, variades, on hi pots comprar art, moda i totes amb una estètica moderna, atractiva.

- Destacaries alguna activitat?
Més que destacar una activitat m'ha agradat molt la forma com ha fet encaixar el seu producte la parada Pur Cosmètica Natural. Ells no fan menjar perquè la seva oferta no és gastronòmica, però oferiran rentar-se les mans amb sabons naturals a canvi d'un tiquet. Alhora, els diners recaptats a través d'aquests tiquets es destinaran al 'Projecte Ari' de la Fundació Clínic.

- Bona part de la re-invenció del sector agroalimentari forma part d'aquest context de crisi?
Ara valorem el producte local, com poden ser l'espàrrec de marge o peces de carn que abans, en període de bonança no es compraven. A la vegada, els botiguers han maximitzat l'oferta variant el seu producte original. Les carnisseries ofereixen hamburgueses amb diferents mides i amanits variats o per posar un exemple, l'Olga Rovira ha creat el Sushi català. D'altra banda, ara al maig, FiraAnoia està organitzant una fira gastronòmica molt potent, amb degustacions de vins, productes artesanals i plats elaborats Km. 0. Es tracta d'això, que aquest sector es dinamitzi. El nostre territori té molt bons restauradors, molt bons comerciants i potser aquest període de crisi ha desembocat en aquesta necessitat d'organitzar actes per donar visibilitat al sector.

- Consideres que un projecte d'aquestes característiques, com el VadeMercat, que busca estimular de forma directa un sector tant específic, l'alimentari, a la vegada que una unitat tant concreta d'Igualada com és el Mercat de la Masuca pot traslladar-se sobre altres unitats naturals de la ciutat, com poden ser els barris?
Ja s'estan fent coses d'aquestes característiques, com són el dinar popular que ara fa poc es va organitzar al Barri Sant Agustí, la sardinada popular que cada any es fa per la Festa Major al c/ Santa Caterina o també, la Calçotada Popular d'Igualada, que gestiona La Teixidora. Trobo que potser, el què li falta ara a Igualada és una activitat gran, ja sigui en un sol lloc o potser sí, segmentada per barris o d'alguna altra forma.

Més informació: 

Per conèixer l'entitat organitzadora visiteu VadeFoodies.
Teniui altra informació sobre l'esdeveniment dins la nostra agenda. També podeu descarregar-vos el programa d'activitats del VadeMercat i la graella amb el menú-degustació de cada parada aquí.
Seguiu l'esdeveniment i participeu-hi via xarxes amb les etiquetes #vademercat, #vadefoodies_igd, #mercatmasuca. També podeu vistar virtualment el mercat en el següent enllaç.

A

També et pot interessar