Jump to navigation
1. TerraplenaL’artista Manuel Moranta ha ideat la proposta 'Terraplena'. Agafant com a eix de treball Marmellar, el mes de maig hi va convocar, en dues sessions diferents, antics habitants i familiars del poble, l’Associació Excursionista Campi qui Pugui, l’historiador Jordi Casas, la cap de Conservació i Restauració de la Diputació i creatius del món del disseny i de l’art per tal d’elaborar un inventari de paraules al voltant del poble, del que suggeria a cadascú. Els resultats van ser: 2 dies d’inventari, 31 inventariadors, 1.500 paraules inventariades i 100 paraules seleccionades per l’artista. L’acció, que barreja record, imaginari i objectivitat, pretén donar compte de la relativitat dels conceptes buit i ple: el poble està buit de persones, però l’inventari demostra que està ple d’objectes, d’éssers vius, d’emocions i de conceptes que en conformen la identitat. Posteriorment, durant el mes de juny, Manuel Moranta va convocar a Marmellar 7 fotògrafs del Col·lectiu Photo Km0 - Pep Escoda, Gerard Boyer, Albert Villena, Nani Nolla, Cristina Serra, Meritxell Perpinyà i Verònica Moragas-, el videocreador Nacho Mayals, les ballarines Raquel Méndez i Júlia Miralles, de la companyia de dansa La Im.perfecta, i el pastisser de L’Obrador Oriol Rossell, per compartir amb ells les 100 paraules seleccionades de l’inventari, amb la finalitat que, a partir dels mots, elaboressin, sols o en col·laboració, una peça artística cadascun, com a resultat de la seva interpretació lliure.
2. Els pobles acampen a l'escola'Els pobles acampen a l’Escola' és un conjunt d’activitats artístiques i culturals d’abast territorial que desenvolupen els principis conceptuals del projecte 'Pobles mudats' des de la pràctica artística i cultural oberta a tota la població. En aquest cas, ho fa dels municipis dels participants a les activitats (Tortosa, Valls i municipis de l’Escola Nòmada). Un dels objectius fonamentals d’aquesta proposta és sensibilitzar la població sobre les qüestions i els aspectes relacionats amb el seu entorn immediat i reconquerir el sentit de pertinença al (seu) lloc. En aquest cas, a Tortosa podrem veure una performance en tres actes on hi participarà Maria Pons, Pilar Lanau, Cecília Aymí o Albert Curto entre d'altres.
3. L'art com a experiència per estimar el territoriEl Museu d'Art Modern de Tarragona se suma al projecte amb la programació d’un cicle de debats i conferències, 'L’art com a experiència per estimar el territori', que girarà al voltant d’iniciatives que diversos col·lectius de la demarcació desenvolupen en l’àmbit de les ruralitats amb un enfocament cultural participatiu i/o comunitari. Marc Chornet i Projecte Ingenu parlaran sobre Escena Germinal; el Centre Quim Soler La Literatura i el Vi i La Tramoia explicaran, entre d’altres, els projectes Priorat en Persona i La Viral, i Blai Rosés, Alba Sotorra i Sara Pérez exposaran el projecte Masos de Gallicant.
4. La fàbrica de la transicióEls pobles abandonats poden ser un recordatori inquietant d’un passat perdut, però també poden ser llocs de bellesa i tranquil·litat; sovint reclamats per la natura, ja que les plantes i els animals s’apoderen de les cases i els carrers buits. Els pobles abandonats també poden ser una font d’intriga i misteri, ja que la gent es pregunta què va passar amb els residents i per què van marxar. El projecte de l’EADR, però, no parla ben bé d’un poble abandonat, sinó d’un espai deshabitat amb un projecte de repoblament. Avui en dia, el Catllar s’ha reestructurat i s’ha convertit en un poble tranquil amb una economia diversificada. Hi ha pocs espais abandonats d’aquesta bellesa i pocs projectes cooperatius d'habitatges per la nostra zona. Aquesta col·laboració pot enriquir als alumnes des d’un punt de vista comunitari, solidari, i aportar gran visibilitat, als espais abandonats que tenen projectes de futur sostenibles amb visió artística.
5. DerivesAquest és el nom triat al projecte que s'ha dut a terme a l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació a Tarragona per reflexionar sobre despoblament, migració, desplaçaments, origen, deriva, l'oblit del passat o la memòria. Tots ells, conceptes que han servit a l'alumnat de segon curs del cicle d’Arts Aplicades al Mur per realitzar un treball expositiu. L’objectiu ha estat reflexionar al voltant del fenomen del despoblament que pateixen les nostres comarques i el desequilibri territorial que provoca. Cada participant ha plantejat un discurs artístic sobre aquest tema, amb el qual comunica i expressa les seves idees, opinions i emocions.
Web Diputació de Tarragona Web Escola d'Art i Cultura de Tortosa