Clara Luna: “Totes tres tenim un passat 'rockero' que surt molt en aquesta formació”

Entrevista a la pianista i cantant de WOM Trio, grup que actua aquest 22 de novembre a La Ràpita
Surtdecasa Ebre
,
23/11/2013
Música
Béla Bartók, Debussy, Bach, Chopin, Brahms, Ravel, Rimsky Korsakov, Sting, Lenny Kravitz, Beady Belle, Ben Harper, REM, Tom Jobim, Elis Regina, Gal Costa, Luciana Souza, Sarah Vaughn, Ella Fitzgerald, Dianne Reeves, Wayne Shorter, Theo Bleckmann, Raúl Midón, Ray Charles, Bill Withers, James Brown, Arteha Franklin, Nina Simone i Chet Baker són alguns dels seus referents. I la llista es queda curta perquè diu que és gairebé infinta.
 
Inquieta i entusiasta, poc a poc s'ha convertit en imprescindible en l'escena jazzística catalana. Aquest divendres 22 de novembre, deixarà els escenaris metropolitans per cantar juntament amb les seves companyes de Wom Trio, Laia Fortià i Gemma Abrié, a l'escenari del Passarel.·a Cafè Cantant de La Ràpita, un cafè restaurant que, després de tres caps de setmana de jazz en directe, en el marc del cicle Surtdejazz, ja ha assolit una atmosfera de neons i vellut, pròpia dels clubs novaiorquesos dels anys cinquanta.
 
Les Wom Trio oferiran un concert viu, plagat de temes rockers i, en paraules de Clara Luna, una actuació que requerirà la col·laboració activa del públic, amb coros i palmes.
 
- Dius al teu web personal que no saps si ets tu qui t'interesses per la música o és la música la que t’atrapa a tu, o que un músic fa de filtre de la música que existeix en un algun lloc i t’utilitza per mostrar-se als altres. De quina sensació surt aquesta cita teva?
De la sensació d'intimitat amb un mateix. Quan la "comunió" amb la música és tan íntima, et confons. No saps on està el límit entre tu i el que està sonant. I en el cas d'un cantant, com que el que està sonant i vibrant és a dins del teu cos, encara és més directe. La música ja hi era abans que jo aparegués. Vull dir que jo no faig res de nou, només jugo amb els sons i els silencis i ho combino a la meva manera.
 
- Per això, la música és diferent com més tècnica i més sentiment tens...
Sí es clar, aquest és el filtre! Cadascú tria com vol treballar-lo. Jo he triat treballar-lo des del terreny mental, estudiant piano clàssic al conservatori de Barcelona durant 12 anys, més endevant tècnica i repertori de jazz i bossa nova al Taller de Músics i en diferents seminaris i classes particulars a Barcelona, Brasil i Nova York... Però també en el terreny emocional. És important treballar la sinceritat i l'autenticitat de mirar de ser un mateix. Anar definint la meva personalitat i reconeixent-me en cada so. S'han de vèncer els prejudicis i les autocrítiques destructives i buscar créixer i millorar a cada moment... Un treball dens, eh?
 
- Quan et vas començar a interessar per la música?
Als 5 anys vaig demanar un piano per Reis. Però, si no recordo malament, jo volia tocar l'arpa, primer! El pas decisiu va ser quan vaig decidir que no volia anar a la Universitat i volia seguir amb la carrera de piano, als 18 anys.
 
- Creus en l'afirmació que cada música pertany a un moment? És a dir, que et pot agradar el reggaeton en un moment donat i el jazz en un altre, o bé hi ha música dolenta i música bona...?
Mira, crec que de totes les músiques n'aprenc coses. N'hi ha que em fan gaudir més que d'altres. De vegades no em ve de gust escoltar jazz. Preferixo escoltar una ària de Haendel o els meus col·legues Phat Fred i no Miles Davis... Cada moment té el seu acompanyament musical perfecte, i també el silenci és el millor acompanyament que hi ha. Un bon passeig per la natura escoltant els sons que surten de la terra... Impressionant!
 
- Què has après com a persona en el món de la música?
Paciència! (Riu) Durant dos o tres anys vaig estar estudiant una mitja d'unes 6 o 7 hores diàries, hi havia molts dies que en feia 8... Vaig aprendre que hi havia coses que per a mi requerien molta paciència i també concentració. Més endavant, en el món del jazz i com a cantant, la necessitat del treball en grup fa que aprenguis a relacionar-te amb els companys perquè tothom pugui estar a gust i treure el millor d'un mateix.
 
- Què feu amb el WOM Trio?
Amb les WOM, fem versions de temes que ens agraden, coses que hem anat escoltant i que les hem anat tocant als assaigs. Unes han funcionat i les hem matingut i altres les hem descartat. Ja veus, ens ho fem a mida, triem el repertòri que ens agrada i que ens surt bé! Les versions que podreu escoltar si veniu el divendres, són tant variades com Every little thing she does de Sting, o Are you gonna go my way de Lenny Kravitz, o I can't help it de Stevie Wonder o una versió ben especial del Dos Gardenias! Totes tres tenim un passat 'rockero' que surt molt en aquesta formació.
 
- Com serà l'espectacle al Passarel·la Cafè Cantant de La Ràpita?
A La Ràpita veureu l'espectacle que hem estat fent amb les WOM durant tot l'any passat. Ara estem molt còmodes amb aquest repertori i tenim moltes ganes de tocar-lo. Heu de saber que totes tres som professores de música, així que no us lliureu de fer-nos coros o acompanyar-nos amb la percussió en algun moment del concert... La gent sempre acaba rient.
 
 
*El TOP 5 de Clara Luna a Spotify: 

  • imatge de control 1per1
  • imatge de control 1per1
  • imatge de control 1per1
A

També et pot interessar