A Cel Obert 2018

Foto: 

Cedida
Una de les intervencions de l'edició 2017

Les 9 intervencions artístiques sobre el moviment d'A Cel Obert

Del 5 al 7 d'octubre se celebrarà una nova edició del festival d'intervencions efímeres
Surtdecasa Ebre
,
01/10/2018
Arts
Del 5 al 7 d'octubre, se celebrarà la cinquena edició d'A Cel Obert, un festival que converteix diversos espais històrics i d'alt valor patrimonial de Tortosa en escenaris de creacions artístiques, al mateix temps que en reivindica el patrimoni arquitectònic i apropa l'art efímer a tots els públics. El festival arriba a la cinquena edició sent una proposta consolidada de portes endins de la ciutat però també a nivell internacional. En les quatre edicions celebrades, s'han presentat a la convocatòria 283 propostes de més de 500 artistes provinents de 14 països diferents. Hi han participat al festival 1.700 alumnes i 26 equips d'artistes de tot tipus, que han portat a milers de visitants a passejar pel nucli antic de la ciutat per descobrir les seves obres efímeres i redescobrir fins a 10 espais històrics de gran riquesa patrimonial.

En aquesta cinquena edició es podran visitar nou instal·lacions, totes inspirades en la temàtica d'enguany, el moviment. D'aquestes nou obres, cinc van ser seleccionades per convocatòria - se'n van presentar 98 -, i la resta són artistes invitats i col·laboracions. 

1. 'Acústic' al Pati de Sant Jaume i Sant Maties
La proposta 'Acústic' sorgeix de la concepció de l’espai com a acte dinàmic, mutant i permeable, que afecta i qüestiona les nostres relacions personals i la nostra relació amb el context. Aquesta intervenció és una invitació al joc i a la interacció. Proposa una trobada on la coexistència, el reconeixement i l’acceptació dels altres, disparen el potencial creatiu en un acte col·lectiu.

  • imatge de control 1per1

2. 'Ones' al Pati de Sant Jordi i Sant Domènec
El projecte 'Ones' proposa el moviment com a propagació no només visual, sinó com un so; una ona expansiva. S’interpreta el moviment com una interacció entre les persones i els objectes, aprofitant el Claustre de Sant Jordi i Sant Domènec com una caixa de ressonància que permet crear un joc visual i auditiu, únicament originat per l’espectador.

3. '14º' al Pati del Monestir de la Puríssima Concepció Victòria
La proposta busca transformar el pati mitjançant el moviment, en aquest cas entès com a rotació. Es pren el centre del pati com a eix del gir, intacte i immòbil. A partir d’aquest centre, es planteja girar conceptualment tot el pati 14 graus, reproduint les superfícies de les façanes amb el seus arcs i obertures, mitjançant làmines de plàstic translúcid. Amb aquest material, es tamisa i deixa entreveure l’arquitectura original.

4. 'Els ulls al vent' al Passatge Franquet
El vent és un element molt característic de les Terres de l’Ebre que, tot i no ser físicament palpable, el sentim i veiem quan interactua amb els elements que mou al seu ritme. El vent parla amb el seu llenguatge particular i el passatge Franquet és l’escenari idoni per mostrar-ho. La seva geometria i orientació actuen com a xemeneia, forçant l’entrada i sortida d’aire. Per aquest motiu, es proposa realitzar una escultura cinètica amb material lleuger i reflectant, capaç d’adaptar-se al moviment i a la velocitat del vent, tot donant-li forma i veu. 

5. 'Rot-octo' al Pati del Palau Montagut
La instal·lació 'Rot-octo' consisteix en l’articulació de l’espai mitjançant el moviment d’una estructura octogonal convertida en una dicotomia de plans verticals i horitzontals confluents entre si. Aquesta estructura ha estat dissenyada per traslladar a l’usuari a una atmosfera en la que tot és moviment: la pròpia estructura en si, conformada per arcs giratoris que porten en la seva naturalesa geomètrica el moviment; el missatge que aquesta amaga, que per arribar a descobrir-lo s’ha de fer una composició amb el desplaçament dels arcs, i la circulació que s’origina, ja que la instal·lació provoca que els usuaris hagin d’envoltar-la i amb això, moure’s.

6. 'Anemògraf' al Claustre de l’edifici de la Immaculada, Espai Immart
Es tracta d’una intervenció ideada per la Léa Girault, en Benjamin Joudrier, la Chloé Morin i l’Etienne Gobin, i duta a terme al claustre de l’Immaculada de Jesús per la Léa i en Benjamin. Cal saber que un anemògraf és un anemòmetre connectat a un registrador, per tal d’obtenir el gràfic de l’evolució de la velocitat del vent.

7. 'L'agravi del Príncep Don Carlos' al Pati del Palau Despuig
La proposta es basa en una representació lliure de la guerra entre el Principat de Catalunya i el rei Don Joan, arran de la mort del príncep Don Carlos. Aquesta representació apareix narrada al “Col·loqui quint” del llibre 'Los col·loquis de la insigne ciutat de Tortosa', el qual es produí al Pati del Palau Despuig. Per tant, fa uns quants segles en aquest mateix indret, tres personatges estaven parlant de guerres i traïcions.

8. 'Mar de vent' al Pati de l’Escola d’Art i Disseny de la Diputació de Tarragona a Tortosa
Ens trobem a les Terres de l’Ebre, terres de vent. Les creadores de la instal·lació han volgut aprofitar aquest motor natural per crear moviment visual i sonor, mitjançant una sèrie d’elements que ens transportaran a la infantesa. Aquesta instal·lació ha estat realitzada gràcies a la col·laboració amb l’Escola d’Art i Disseny de la Diputació de Tarragona a Reus, dins dels estudis d’Arquitectura Efímera. 

9. 'Desitjos' al Museu de Tortosa
Anhels que voleien perquè necessiten trobar el seu lloc i fer-se visibles, ambicions que es formulen i necessiten materialitzar-se, desitjos que es pretenen i es busquen i finalment es troben, somnis que lluiten per deixar de ser-ho i fer-se reals, objectius que acaben sent prioritaris, interessos que esdevenen importants, passions que ens mouen i ens fan sentir vius. En altres cultures, aquests anhels, ambicions, objectius, interessos, passions, somnis i desitjos els formulen i els llencen al vent: els fan lliures. Per què nosaltres no?

Més informació: 

A

També et pot interessar