,
27/09/2020
Noves tecnologies
Fotografia: By Spektrumdw - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73611142

Per què comunicar ciència?

Disculpeu-me per l’abandonament.

Posposes l’activitat d’escriure el blog al cap de setmana, després a la següent setmana, el mes que ve... i finalment passa el temps i simplement, ho oblides.

Avui, 27 de setembre, és un bon moment per reprendre l’hàbit de compartir idees i propostes al blog Comunicant. Un hàbit que espero complir amb regularitat, com així em proposo avui.

Per què comunicar ciència? És la meva idea de partida d’avui.

  • Perquè està d’actualitat?
  • Perquè ara interessa a la població i abans, no?
  • Perquè sí o perquè no?

L’Enquesta sobre Percepció Social de la Ciència (FECYT, 2018) ens mostra que tan sols un 16,3 % de la ciutadania té un interès espontani pels temes de ciència i tecnologia, per darrere de qüestions com el treball (31,9 %), els esports (24,4 %) o la política (22,7 %). El primer lloc l’ocupa, això sí, la medicina i la salut (37,9 %), que no deixen de ser un àmbit on la ciència i la recerca tenen molt a dir. Davant d’aquesta situació i per fomentar la cultura científica, han sorgit les Unitats de Cultura Científica (UCC+I). Les UCC+I s’han convertit en un dels principals agents en la difusió i la divulgació de la ciència i la innovació a Espanya. Per tant, són un servei clau per a millorar i incrementar la formació, la cultura i els coneixements científics dels ciutadans.

A Lleida, comptem una UCC+I a l’Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida). Una unitat que s’encarrega de fer difusió i divulgació per a aquest 16,3% de la població que té interès espontani en la ciència. Un percentatge que espero que s’hagi incrementat recentment.

Fins aquí sabem, per quin mitjà es comunica la ciència. Però, com es fa? A través dels mitjans de comunicació, les xarxes socials, visites institucionals, sessions educatives... i qui ho fa? La comunicació de la ciència és part de la vida quotidiana d'un científic. Els científics han de donar xerrades, escriure treballs i propostes i fer divulgació. Per tant, per a tenir èxit, independentment del camp o la carrera, els científics han d'aprendre a comunicar-se. A més, els científics han d'aprendre a comunicar-se de manera efectiva. Per això, també hi som els periodistes i comunicadors, per crear tàndems amb ells i comunicar ciència de manera efectiva.

Però a part de l’on i el quan, que és molt variable, segueix sense resposta la pregunta inicial, per què comunicar ciència? Els motius són variats i cap d’ells innovador:

  • Per responsabilitat: enfortir la participació de la ciutadania amb coneixement de causa.
  • Per transparència: conèixer els resultats de la ciència és un dret per als ciutadans i una obligació de les institucions i professionals que treballen amb diners públics.
  • Per aplicabilitat: transmetre el nou coneixement per acabar aplicant-lo a la societat.  
  • Per avançar: enriquir-se dels coneixements dels altres i avançar plegats en noves troballes.

Existeixen d’altres motius per comunicar els resultats científics, alguna idea més?


Per cert, per si teniu dos minuts...

https://www.youtube.com/watch?v=CndVeN-yAaw

 

 

 

 

*Surtdecasa.cat no es fa responsable de la redacció i contingut d'aquest post.

Lleidatana d’adopció i calafina de naixement, sóc llicenciada en Comunicació Audiovisual i apassionada de la comunicació 2.0. Les xarxes socials són la meva perdició, així que aquí en parlarem i molt. Però sempre buscant una relació amb Ponent i amb les activitats que aquí s’hi desenvolupen. Espero rebre els vostres comentaris i propostes. Per cert, em dic Meritxell i sóc la meitat de MiM Comunicació

04/01/2021
Ara fa dos anys, vaig publicar en aquest blog, l'entrada Quins professionals haurien d'integrar un equip de 'social med
26/10/2020
L'entrada anterior explica la importància de comunicar ciència i els seus beneficis. Avui us proposo COM COMUNICAR CIÈNCIA. Podem utilitzar diferents canals, que són ben coneguts per tots nosaltres.
27/09/2020
Disculpeu-me per l’abandonament. Posposes l’activitat d’escriure el blog al cap de setmana, després a la següent setmana, el mes que ve... i finalment passa el temps i simplement, ho oblides.
21/01/2019
Quan una empresa aposta per una estratègia de 'social media' ha d'estar preparada i formada per un equip de professionals amb diferents perfils.
18/10/2018
Quines són les atraccions més visitades del món? En el rànquing dels 10 punts turístics més atractius de tots els continents no figuren ni la Torre Eiffel ni la gran Muralla Xinesa.
23/09/2018
El mes de setembre és el mes, juntament amb gener, de reprendre hàbits i bons propòsits. Un bon propòsit és mantenir les entrades del blog de manera periòdica. Entrades que puguin ser interessants i d'actualitat.
06/09/2017
Les notes de premsa són un mitjà de comunicació directe de les empreses, administracions i/o entitats amb els mitjans de comunicacions. Es tracta d'una eina utilitzada des de fa temps, però que encara té vigència.