Miriam Ponsa

Foto: 

Surtdecasa

Miriam Ponsa: "M’encanta descontextualitzar els materials, és una espècie de joc"

La dissenyadora de moda independent està present a la quinzena edició del Rec.0
Marta Carles
,
27/05/2016
Arts
Miriam Ponsa (Manresa, 1973) és una de les dissenyadores de renom en el món de la moda independent catalana. I l’avalen els nombrosos reconeixements que ha rebut en els més de 10 anys de carrera professional. La seva firma és sinònim de creativitat, història, autenticitat, i producció de proximitat. És la quarta generació d’una família manresana amb una important tradició tèxtil, i el seu taller està instal·lat a l’antiga fàbrica familiar. Els seus dissenys els podem trobar en les tres botigues pròpies de Manresa, Barcelona i Girona, i aquests dies, del 9 al 12 de novembre, també al Rec.0 Experimental Stores, una cita a la que no hi falta mai. Hem parlat amb ella sobre aquest festival de moda i la seva carrera professional.
"El Rec.0 em captiva pel seu segell: marcat per la capacitat de reinventar-se, l’efecte sorpresa, i el treball en equip"

El barri industrial del Rec d’Igualada tornarà a ser la seu, del 9 al 12 de novembre, del Rec.0. Un festival de pop up stores de moda on més de 80 marques nacionals i internacionals posaran a la venda els seus estocs a preus salvatges. En aquesta edició tampoc hi faltarà la gastronomia amb els millors food trucks de menjar de carrer, i la cultura amb un cartell ple d’activitats i concerts en directe. Aquesta és la catorzena edició, i Miriam Ponsa hi ha participat des del seus inicis.

- Què t’atrau, què et captiva del Rec.0?
El seu segell: marcat per la capacitat de reinventar-se, l’efecte sorpresa, i el treball en equip.

- Això explicaria la teva implicació en aquest esdeveniment?
Sí, per què sento que és un projecte de ciutat, de territori, i per tant també de persones. L’objectiu de recuperar els antics espais industrials i donar-los vida és també aplicable a altres ciutats, i crec que és un exemple a seguir.

Foto: Marc Vila

- Què destacaries d’aquest festival de moda des del seus inicis fins ara?
El què més m’agrada és que tot i la consolidació assolida, el projecte continua amb l’ànima intacte.

- De quina manera t’ha influït el Rec.0 com a dissenyadora? I a la teva marca?
Com a dissenyadora gràcies a l’alta afluència de compradors, tinc una eina molt valuosa que és la informació que n’extrec en cada edició. Aquesta informació ens ajuda a millorar i poder fer anàlisis de mercat. A nivell de marca, hem fet molts clients nous gràcies al Rec.0, per tant és també una forma de fer-nos visibles i assequibles a moltes més butxaques.

Making of de la samarreta Rec, dissenyada per Miriam Ponsa

- Una de les novetats d’aquesta edició és el disseny d’una samarreta Rec, un disseny únic que has creat tu. Amb què t’has inspirat?
La peça que he dissenyat té molt a veure amb l’esperit del Rec.0 perquè respira art i atreviment, és una samarreta estampada amb serigrafia i no hi ha 2 peces iguals perquè hem utilitzat una tècnica súper artesanal.

- Aquest és el Rec.013. Supersticiosa?
Crec en el destí, però en el que es crea un mateix.

- On et veurem en aquesta edició del Rec.0?
Al pati Martí Enrich compartint espai amb Txell Miras i Josep Abril.

- Precisament amb ells has obert la botiga NU#02 a Barcelona, la primera de l’Estat que compartiu tots tres. Explica’ns com és aquesta experiència conjunta.
Ens vam adonar que junts teníem molta més força, i ens hem ajuntat per obrir aquest espai i compartir experiència. La realitat està superant les expectatives i estem gaudint enormement d’aquest moment.

- Com i on va néixer la idea?
La veritat és que la idea d’obrir botiga conjuntament es va començar a crear al Rec.0, on vam fer la primera prova de compartir espai. Teníem molt clar que ens havíem d’ajudar i ser generosos però no sabíem que aquesta generositat aniria directament relacionada amb l’augment de ventes de les 3 marques de forma considerable.

- Es viable una botiga conjunta tot i tenir estils diferents?
És viable i és saludable, compartim clients tot i tenir estils diferents, així que d’alguna forma cada una de les nostres marques ha de fer un gran exercici de autoexigència i creativitat per poder treballar al màxim nivell creatiu.

- Per què Nu?
Nu significa despullat. És el què vam fer amb l’espai. Li vam treure tots els elements superflus, volíem que fos el més autèntic possible, i al despullar-lo ens vam adonar que ja ho havíem aconseguit. Nu també significa -conceptualment parlant- lliure de prejudicis i no ostentós.

- La majoria de les teves col·leccions estan inspirades en recuperar tradicions, històries reals, i històries perdudes. T’influeix el teu passat familiar molt vinculat al tèxtil?
Tinc molt present la meva història familiar, de tradició tèxtil dedicats a la cinteria i filatura des de fa 4 generacions. Aquest passat és una gran inspiració per a mi, però ho és de forma natural, sóc una enamorada de les cintes, betes, cordons, etc...

- T’agrada treballar amb materials i teixits nous, innovadors, però a la vegada amb tècniques artesanes. Com encaixes aquests conceptes?
M’encanta descontextualitzar els materials, és una espècie de joc. És molt avorrit posar una cinta de cotó al teler, però si hi poses una cinta de làtex, el resultat és sorprenent. A l’hora de dissenyar m’agrada jugar amb aquesta sorpresa. Jo en dic exercicis artístics.

- De tot el procés de créació i producció d'una peça, quin és el moment que gaudeixes més?
Investigació i creació són els meus somnis fets realitat, són els que em deixen volar i expressar-me creativament. Tota la resta és una conseqüència.

- Com a dissenyadora independent que ets, com veus el món de la moda en general?
Amb la globalització i la deslocalització de la producció som molt pocs els que estem produint a Catalunya i encara menys els que ho fem de forma sostenible sense fer-ne cap tipus de bandera. Les marques amb un fort segell identitari són molt difícils de trobar, el món de la moda és molt complicat, és un cocktail “rar” que es prepara amb ingredients “rars” com l’esforç, la passió, l’autocrítica, la renovació constant, la paciència, la visió comercial i de màrqueting. A la fórmula s’hi barreja autenticitat i persistència eterna.

A

També et pot interessar