Goretti Martínez
,
12/03/2019
Música

Ivó Jordà: “Criatures apropa la música d’arrel al concepte cambrístic”

El duet Criatures presenta el seu segon treball discogràfic, ‘Praxinoscopi’, que afina el concepte de cambra d’arrel amb el qual es defineix la formació
El duet Criatures

Foto: 

Juan Miguel Morales
Ivó Jordà i Marçal Ramon
Criatures és un duet integrat pel graller resident a Vilafranca del Penedès Ivó Jordà (Figueres, 1986) i l’acordionista diatònic Marçal Ramon (Lliçà d’Amunt, 1992). Ara presenten el seu segon disc, ‘Praxinoscopi’, on fan un pas endavant per afinar encara més el concepte de “cambra d’arrel” amb el qual es defineix Criatures. Al nou disc ens ofereixen un repertori de composició pròpia, fent un gir en el tractament de les harmonies, en els moviments melòdics i en els diàlegs entre els dos instruments. Tot just acabats de tornar del Hong Kong Arts Festival, on van actuar els dies 2 i 3 de març, i a poc més d’una setmana de la sortida de ‘Praxinoscopi’, hem parlat amb l’Ivó perquè ens faci cinc cèntims sobre aquest interessant projecte.

- Acabats de tornar de Hong Kong! Com ha anat?
Ha estat tota una aventura. Sempre, quan portes la teva música fora, la gent que no està acostumada a sentir-la la rep amb molta sorpresa. La gent va estar encantada i nosaltres també. Poder fer dos concerts allà, en un festival tan prestigiós i entre figures de primera línia, va ser tot un orgull. Els dos concerts van estar pràcticament plens, amb la gent molt entregada. Ja et dic, segurament devia ser el primer cop que escoltaven una gralla i un acordió i van reaccionar súper bé.

- Com vau arribar a tocar al Hong Kong Arts Festival?
Quan vam guanyar el Concurs Sons de la Mediterrània (2016) van haver-hi una sèrie d’actuacions que formaven part del premi: algunes eren actuacions promocionals, altres eren a festivals… Vam anar a fer una petita actuació, de dos o tres peces, a La Llotja del Mercat de Música Viva de Vic. La Llotja és l’espai on van els programadors i els grups hi fan una petita pinzellada del que ofereixen. En principi només hi ha programadors de Catalunya però a vegades també hi ha gent de fora. Just quan nosaltres vam tocar les nostres peces hi havia un programador d’un festival de Hong Kong. Ens va veure, li va agradar i es va interessar per nosaltres. Des de llavors hem estat en contacte i hem anat coent la nostra participació al festival. Així que va ser una mica per casualitat: no ens esperàvem que sortís cap bolo, i menys a l’altra punta del món!

- Quin tipus de públic vau tenir allà?
El festival té diferents branques. Fan una programació de música clàssica, una altra de jazz i hi ha un apartat de música folk - o músiques del món, no sé com l’etiqueten allà-. En aquest cas, van portar uns quants grups de Catalunya, entre els quals estavem nosaltres. Jo crec que el públic era gent interessada en les músiques d’altres llocs del món, diguem-ne. Ja sabem el que passa aquí: la música clàssica es ven molt, el jazz i la moderna també i la tradicional sol tirar una mica menys. M’imagino que el públic van ser persones interessades en les músiques del món i també crec que hi devia haver gent catalana perquè vam fer algun comentari relacionat amb la terra i vam sentir algunes rialles. No els vam veure perquè hi havia molt gent i amb els focus i tot plegat no identificaves les cares però suposo que van venir alguns catalans tenint en compte que hi actuàvem grups d’aquí.

- ‘Praxinoscopi’, el vostre darrer treball discogràfic, surt el 22 de març i es presenta en directe el 28 de març al Tradicionàrius. Parla’m d’aquest disc.
Fa un parell d’anys vam gravar el nostre primer disc, ‘Taumàtrop’, i ara ja vam creure que era oportú treure un segon disc. Amb tot aquest temps treballant, teníem repertori nou, havíem anat escrivint i arranjant coses. Vam creure que era un bon moment per posar-nos a gravar. A principis d’any vam entrar a l’estudi i hem estat un mes allà treballant molt dur. Ha estat més llarg i més intens del que esperàvem però ha quedat un resultat del que n’estem molt contents i esperem que a la gent els hi agradi. Presentarem ‘Praxinoscopi’ el 28 de març al festival Tradicionàrius i això és tot un honor per a nosaltres. El presentem allà però uns dies abans ja es podrà sentir per les xarxes i les plataformes digitals. Aviat ja el podreu sentir.

- Quina diries que és l’evolució que heu fet respecte l’anterior treball?
Mira, nosaltres des del principi ens hem etiquetat amb el concepte “cambra d’arrel”, que descriu bastant bé la idea que tenim del que és Criatures. Cambra d’arrel ve a ser que fem música d’arrel, perquè els nostres instruments són instruments tradicionals, però els hi donem un gir i anem a buscar una mica el concepte cambrístic. És a dir, la música tradicional està molt lligada al carrer i al ball, però nosaltres l’apropem a la part més clàssica, per dir-ho d’alguna manera. I, en aquest segon disc, creiem que fem un pas endavant en aquest sentit. Ens apropem encara més al concepte cambra d’arrel. És una idea que l’hem anat evolucionant i això vol dir que apareixen noves sonoritats, el tractament harmònic i el tractament melòdic, la combinació dels dos instruments… tot això està més elaborat. Hem tingut l’ajuda d’una bèstia parda de la música tradicional i del jazz, el Dani López, que ha estat el nostre productor. Nosaltres teníem clar el concepte, li vam transmetre, el Dani el va agafar al vol i ens ha plasmat un disc del que n’estem molt contents.

- Com serà el directe?
Clar, en un disc sempre tens més possibilitats: pots doblar pistes, pots convidar amics a tocar… Tot i així, aquest disc està molt pensat pels directes. Amb el primer disc ens vam envalentonar molt, el vam farcir molt, vam convidar molts col·laboradors (la Balkan Paradise Orchestra, un quartet de corda…) Què va passar? Que a l’hora dels directes, també estava molt bé, però era una cosa diferent. En aquest segon disc hem intentat ser més fidels a Criatures, al duet. Pràcticament tot el disc són temes a duet, tot i que hi ha algunes col·laboracions: bàsicament contrabaix i percussions. En moltes ocasions, per exemple si fem un concert a un festival més gran, amb més pressupost, etc. actuem en format de quartet, amb el bateria i el contrabaix. A ‘Praxinoscopi’ la meitat de temes són en duet, per tant fàcils de defensar al directe, i els altres són amb contrabaix i bateria. Sí que, a més a més, en aquest disc, igual que a ‘Taumàtrop’, hi hem posat una peça cantada. En aquesta ocasió hi col·labora la Joana Gomila, una gran cantant de Ses Illes. El dia de la presentació, com a dia especial, la Joana vindrà i la podrem sentir en directe.

Més informació: 

També et pot interessar