Jump to navigation
- De petit ja somiaves en ser pilot d’avió?Doncs sí, de fet quan tenia cinc anys ja els hi deia als meus pares que volia ser pilot d’avió. No sé ben bé d’on em va venir aquesta afició. Potser em va influir que el meu pare i el meu germà siguin aficionats als avions radiocontrolats, no ho sé. El què sé del cert que m’ha influït, i molt, és el fet de tenir a costat de casa l’aeròdrom d’Òdena i que cada any se celebri l’Aerosport. Recordo passar-me hores i hores veient com s’enlairaven i aterraven els avions i això em va fer decidir ser pilot.
- Quan vas començar a volar?Doncs el meu primer vol va ser precisament en una de les edicions de l’Aerosport. Jo tenia 16 anys i el meu pare em va regalar un bateig de vol acrobàtic. Recordo que va ser una experiència al·lucinant i tot i que vaig baixar de l’avió ben marejat i blanc, jo somreia feliç. El meu pare va veure que realment allò era el que m’agradava. I a partir de llavors vaig començar els estudis per a pilot a Sabadell, i més tard em vaig treure el títol de pilot d’acrobàcies.
- És molt diferent la tècnica a utilitzar quan pilotes un avió comercial a un d’acrobàcies?La base és la mateixa, el què canvia és el tipus d’avió, i la preparació. Els aparells d’acrobàcies són els Formules 1 dels avions. Són molt lleugers, fets de fibra de carbono, però a la vegada resistents i sensibles. El que piloto és un model alemany de 580kg i 315 cavalls, és a dir, la relació de potencia i pes és molt alta.
- Parles de la preparació. Quin tipus d’entrenament realitzes?L’entrenament consta de tres parts. Primer la part tècnica, que la realitzo amb un entrenador que m’ajuda a polir a nivell tècnic les figures que fem al volar. La segona part de l’entrenament és físic. A la nostra feina hem de suportar una gran pressió, girs bruscos i ràpids, i sobretot les anomenades forces G (aguantar 10 vegades el nostre propi pes en el moment de girar), per això ens cal estar ben preparats físicament. En el meu cas el crossfit és el què millor em va per preparar-me a nivell físic. I per últim, la tercera part és la psicològica. Com en qualsevol competició d’alt nivell necessites estar preparat mentalment, i a mi m’ajuda molt escoltar música tranquil·la abans de volar.
- A més de pilot, ets també instructor de vol. Què aconselles als teus alumnes?Que gaudeixin del què fan i sobretot que ho facin amb seguretat. Això és el més important. Cal sempre anar ben assegurat i repassar tot el protocol de seguretat abans de cada vol, per curt que sigui.
- Què sents quan no toques de peus a terra?Una sensació de llibertat absoluta. Quan m’enlairo amb l’avió deixo els meus problemes a terra i gaudeixo del gran planeta que tenim. Volar és màgic!
- Aquest cap de setmana participes al festival aeri de l’Aerosport, a Òdena, que enguany celebra 25 anys. Content de volar a casa?I tant! És un honor participar a l’Aerosport, i més essent el 25è aniversari. Com he dit, per mi aquest certamen és especial perquè sempre ha anat molt lligat a la meva vida, i en aquest sentit agraeixo a Fira d’Igualada que hagi comptat amb mi pel festival aeri.
- En aquesta ocasió volaràs al costat del campió Europeu i d’Espanya absolut d’acrobàcia, el navarrès Cástor Fantoba. Un referent per a tu?Sense dubte. Cástor Fantoba és el meu mentor, el meu referent, m’ha ajudat molt des dels meus inicis, i a més de ser un pilot excepcional, és una gran persona. El vaig conèixer precisament en l’edició de l’Aerosport en què vaig volar per primera vegada quan tenia 16 anys. Ell ha fet molt per aquest esport i per fomentar-lo, i jo sóc qui sóc gràcies a ell. Estic molt content de volar al seu costat.
- Com a pilot, i com a persona molt lligada a l’Aerosport, com valores aquest certamen?Penso que és una gran fira, i agraeixo als organitzadors la feina que porten a terme en cada edició per promoure el sector de l’aeronàutica. És un certamen que ha superat la crisi, que s’ha convertit en el més important a nivell estatal, i en aquest sentit espero que les administracions s’adonin de la rellevància de l’esdeveniment per promoure les empreses del sector.
L’Aerosport, organitzat per Fira Igualada i pel propi aeròdrom, té lloc a l’Aeròdrom Igualada-Òdena. És un certamen amb entrada gratuïta i la millor manera d’arribar-hi és per la sortida 557 de l’autovia A2.
Aerosport 2017
Fira Igualada